- Inzerce -

Aiolos – Aeolus

V řecké mytologii patří jméno Aiolos třem postavám. Může se jednat o syna praotce řeků Helléna, o syna boha moří Poseidóna nebo o syna Hippoteova. Tento poslední Aiolos se postaral o příznivý vítr při Odysseově plavbě a jako vládce větru je znám i pod latinským jménem Aeolus.

Aiolova (Aeolova, Aeolská, Aiolská) harfa je strunný nástroj rozeznívaný větrem, který býval ve starém Řecku umísťován na veřejných prostranstvích a v chrámech. K experimentům lze použít obyčejnou harfu nebo jiný strunný nástroj.

Lze si také postavit nástroj vlastní konstrukce.

Vítr dokáže rozeznívat nejen struny, ale i píšťaly. Zde je jako ukázka Acoustic Wind Pavilion, jehož autorem je Luke Jerram.

Podobnou zvukovou plastikou je i Singing Ringing Tree od Mika Tonkina a Anny Liu.

V roce 1932 napsal autor knihy New Musical Resources Henry Cowell skladbu Aeolian Harp pro klavír, ve které využil v té době nezvyklou techniku hry prsty přímo na strunách.

Jako Aeolian Harp se také někdy označuje Etuda No. 1 As dur, Op. 25 od Frédérica Chopina, plná rychlých arpeggií.





Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.

Ostravské objevování hudby dneška i nových prostorů

Třinácté bienále, dvacet let Bandy, nejdelší koncert „pouhých“ 480 minut, urbex i minimaraton.