Anna von Hausswolff: All Thoughts Fly

  

Skvělá Anna von Hausswolff vydala další ze střípků své temné skládačky. Na nejnovějším albu se věnuje opět tématu smrti – tentokrát s přesahem do bolestivého vzpomínání a lkaní po mrtvém.

Její nový produkt je tentokrát výhradně instrumentální, i když předzvěst takového směřování mohli její fanoušci pocítit už při poslechu předchozího úspěšného alba Dead Magic. Anna Michaela Ebba Electra von Hausswolff je mezi milovníky temných žánrů velmi zavedené jméno. V uplynulém desetiletí svou tvorbu rozprostřela přes několik žánrů. Jako zpěvačka a skladatelka tak osedlala hřbety neoclassical darkwavu, ambient popu, ethereal wave, experimentálního rocku, drone a v případě poslední nahrávky také ambientu, takže jsme ji v těchto obdobích mohli vidět v čele pochmurného ansámblu nebo i za synťákem a mikrofonem. Tentokrát usedla osamocena za manuály kostelních varhan.

Téma All Thoughts Fly vychází z tématu zahrady, resp. posvátného háje Sacro Bosco ve střední Itálii. Není to samozřejmě výběr nahodilý – Sacro Bosco je manýristický park / zahrada nacházející se u města Bomarzo ve středoitalské provincii Viterbo, který je dekorován obřími skulpturami mytologických bytostí. Park nestvůr (Parco dei Monstri), jak se mu také říká, nechal kolem roku 1550 založit excentrický vévoda Orsini, jenž se po návratu z války nedočkal shledání se svou ženou. Výjevy v monstrózních blocích kamene mají mimo zobrazení nestvůr z podsvětí také vyjadřovat vévodův žal a stesk po milované ženě. Ke své finální podobě se park přiblížil údajně až po třiceti letech. Jelikož bylo místo s megalitickými skulpturami a vodními prvky zasazené v přírodě a po smrti vévody se o něj nikdo nestaral, dostalo v průběhu staletí velmi romantický nádech. Kromě ústředního tématu a nálady propůjčil park novince Anny Von Hausswolff i jednu ze svých nejznámějších soch – na obalu najdeme démona podsvětí Orcuse. A název All Thoughts Fly je překladem latinské věty „Ogni pensiero vola“, kterou má tento netvor vepsanou kolem průchozích úst, v nichž je Anna Von Hausswolff zvěčněna. O výtvarnou stránku díla se, mimochodem, postarala dánská tvůrkyně Tina Damgaard.

Na albu samotném nenalezneme žádný vokál, žádné kytary, basy ani perkuse – vše se točí okolo jediného nástroje, chrámových varhan. Všechny kompozice nahrála Hausswolff letos v lednu v göteborském gotickém kostele Örgryte New Church ve společnosti zvukového inženýra Filipa Leymana. Při poslechu prvních taktů mi naskočila husí kůže, kterou znám z varhanních koncertů po českých farnostech v období před koncem roku. Hausswolff už v úvodní písni navozuje atmosféru vymrzlé kostelní lavice. V tiskové zprávě se bohužel více nerozepisuje k přesnému určení konkrétního nástroje – z informací o farnosti víme, že kostel vlastní hned dva nástroje. Prozatím zůstává tedy záhadou, zda své nové úchvatné písně nahrála na Willsovy varhany z viktoriánské éry (1871) z Anglie, které se do Švédska dostaly teprve v devadesátých letech minulého století, a jsou největším nástrojem svého druhu ve Švédsku, či na novodobou kopii barokních varhan postavených přímo v Göteborgu. Je možné, že použila oboje, na řadě skladeb zřejmě vrství více samostatně nahraných partů.

Souběžně s deskou vyšel také videoklip k nejspíš nejsilnější písni z alba, Sacro Bosco, v režii Gustafa a Ludviga Holtenäsových.

Samotnou hudební složku alba je pro mě obtížné nějak popisně hodnotit, najdeme zde velmi zajímavé struktury, dynamické střídání i zdánlivě nekonečné ambientní plochy z táhlého úpění vznešených nástrojů. I přes atypický hudební přístup se mladá Švédka na své novince dopracovala ke svému charakteristickému rázu a náladám.

Anna von Hausswolff: All Thoughts Fly
Southern Lord / Ash int. (https://southernlord.com)