- Inzerce -

Artificial Memory Trace: Reprint

Nesnesitelný hluk rotaček na chytlavém albu.

To, že titul vychází v poměrně nové „polní“ ediční řadě slovenského labelu LOM, napovídá, že půjde o nahrávky z terénu. A to jaksepatří hlučného – z tiskáren, kde je u olbřímích strojů nutné nosit klapky na uši.

Slávek Kwi alias Artificial Memory Trace (od profilu z pera Miloše Vojtěchovského vás dělí jediný klik) je v Čechách známý coby spolutatínek místní industriální scény, po emigraci pak celosvětově jako skladatel elektronické/konkrétní hudby vyznačující se často až filigránskou kompozicí a citem pro titěrný detail. Přítomné album – vydané v podobě CDR a downloadu jedním z nejpilnějších slovenských hybatelů jiné elektroniky a sound artu Jonásem Gruskou – ale z tohoto kánonu vybočuje.

Kwi, profesí tiskař, je nahrál v roce 1993 v Bruselu. Zvuk tiskáren jej zajímal již doma v Československu a, jak píše ve sleeve-note alba, právě díky němu se začal zajímat o čistý hluk. Rytmy a zvuky sálů, kde jely ofsetové stroje, hlasitost se mnohdy blížila proklatým 120 decibelům a horko bylo adekvátní hluku; skvělé iniciační prostředí, že? Tiskařinou se nějaký čas živil i v Bruselu a při práci tam nahrával monotónní rytmy rotaček, podavačů, řezaček, mašiny na výrobu kontaktních filmů…

Tiskárny ostatně zajímají leckterého hudebníka, vzpomeňme na duo The User komponující ze zvuku jehličkových tiskáren – jeho Druhou symfonie prodávanou v plášti sedmipalcové diskety jsem napsal pro HV 1/2004 a po letech si zase pustil; retro to bylo už tehdy, dobře zní pořád – nebo na Slávkova krajana, rovněž v Irsku žijícího Aranose, který na albu Every Bright Body Gleams Green (1999) na housle doprovází dvacetiminutový tisk jakéhosi asi velmi dlouhého dokumentu. A pak zpívá, troubí, prohání skřipky na cikánskou notečku…

Zmínit by se dala ještě řada hudebníků, tyto příklady ale postačí. Slávek Kwi je na své novince záměrně neotesanější. Stroje prostě nahrál – a pro kvalitně sejmutý zvukový záznam má neobyčejný cit – a nahrávky seřadil. Žádná manipulace, žádné efekty, jen střihačské nůžky.

Efekt je očekávaný, ale stále ohromující – rytmy zvoucí k tanci, noiseové dunění, nefalšovaný industrial, ale třeba také podavač papíru cvrlikající jako ptáčci. I v takto syrovém materiálu se Slávek Kwi dokáže projevit jako zdatný skladatel a dílo – složené ze dvou částí, první má jednačtyřicet, druhé devět minut – které předkládá, je soudržnou kompozicí s dramatickým vývojem, hřmotnými vrcholy i překvapivými tišinami.

PS: Obrázky na obalu alba byly vytvořeny na strojích, které z alba znějí.

Artificial Memory Trace: Reprint
LOM (www.zvukolom.org)


Planeta Eraserhead

Performativita hluku v lynchovském projektu Xiu Xiu.

Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.