- Inzerce -

Attilio Novellino: Strängar

Jméno zvukového experimentátora a soundartisty Attilia Novellina se v našem časopise neobjevilo po osm let, od recenze jeho desky Through Glass. Aktuální album Strängar ukazuje, že se za tu dobu značně rozšířila jeho paleta výrazových prostředků a zraje mu také elektronický instrumentář.

Autor uvádí, že pro něho byla důležitou inspirací návštěva Švédska a možnost natáčet ve stockholmském studiu EMS Elektronmusikstudion, následně pak nahrávky dokončil zpět v Itálii. Jinak se však vymezuje vůči jakýmkoli konceptuálním spojením zvukové tvorby s místy či jinými obsahy a jde mu tedy o čistě absolutní hudbu. Navíc je výsledek velmi vydařený.

Čtyři atmosferické kompozice o délkách od devíti po skoro čtrnáct minut přinášejí bohaté škály témbrů a struktur. Ač v nich nepulzují rytmy a barevně se jednotlivé části skladeb většinou plynule prolínají, nejeví se mi vhodné zařazení do jedné škatulky typu ambient, který má přeci jen často tendenci také přesahovat k nějakému konceptuálnímu uchopení třeba prostoru či dalších mimohudebních témat. Zde se zkrátka pouze doporučuje zaposlouchat se do bohatých barevných kombinací a jednoduše se kochat.

Základními instrumenty jsou tu klavír a syntezátory. Klavír klasický, preparovaný i dekonstruovaný až na samotný rám se strunami, ze syntezátorů zde přitom zaznívají i opravdové “rolls-roycy” ve svých kategoriích, Buchla 200 modular synthesizer, Serge modular či Prophet 5. Ty doplňují místy také party perkusí nebo harmonia. Všechny klavírní zvuky potvrzují, že byly dobře nahrané v dobrém prostoru, do něhož se potom pohodlně vejdou i hutné elektronické vrstvy. Ostinátní drnkání na struny či noisově zkreslené klávesy místy navozují až postrockový nádech (občas se nechce věřit, že zde nehrají také nějaké kytary), jinde si lze vzpomenout na krautrockovou “kosmische”estetiku, ale celkové mnohovrstevnaté aranže nás pak vždy spolehlivě odvedou mimo žánrové přemýšlení. Osobně se mi z mých posluchačských zkušeností při této desce vybavily například nahrávky Kammerflimmer Kollektief či Radian.

Attillio Novellino nabízí svým novým titulem až hédonické ponoření do vlastního zvukového světa a nedoporučuji jej opomenout.

Attilio Novellino: Strängar
Forwind (https://www.forwind.net)


faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.