- Inzerce -

Entangleland neznamená Discoland

Andi Otto i F. S. Blumm se pohybují především na dancefloorové scéně, ale jejich společné dílo publikované na hamburské nezávislé značce Pingipung je o něčem jiném…

V podobě digitálního a vinylového alba, jež vyšlo 3. dubna, dvojice vyrukovala s hudbou, ve které nepulsují elektronické beaty, tím méně duc duc buchařina. V jedenácti nových skladbách se prolínají akustické nástroje (harfa, psalterium, violoncello, kytara) s elektrickými, jako jsou elektrická kytara, baskytara či syntezátor. Zvuk perkusí balancuje někde uprostřed, neboť je echován skrze Blummem vlastnoručně sestrojené spirálové udělátko. Takto je umocněn dubový podklad skladeb. S touto elektricko-akustickou fúzí začala dvojice již před šesti lety na prvním společném albu Bird and White Noise, ale nyní se podařilo namíchat chutnější hudební koktejl, v němž jsou všechny ingredience využity nápaditěji.

Nejpozoruhodnějším rysem je v některých skladbách střet starobyle znějícího strunoví s hutným tahem rocku, dubu a minimalismu, střet lahodné chuti s pikantností, spirituality se živočišnou energií, exprese s ambientem. V plné síle to vyvěrá hned v úvodním tracku Entangleland, v Yukiyama (track č.3) dokonce s japonským odérem, v Long Way Home (9) s odlehčeným dubem, v následujícím Inter Twine navíc s koncentrovaným smutkem. Ostatní skladby jsou tu více, onde méně intenzivní fúzí dubu, ambientu a minimalismu. Za nejzdařilejší považuji Kilani s výrazně vyostřeným syntezátorem, Succulent Green, zdrsněnou, zašpiněnou, s podivně rozsekaným rytmickým spodkem, Inner State Highway, do níž proniká jungle, a kratičkou Active Fault Map (1:45) s archaicky rozvernou elektronikou. V závěru se uvolněně rozhoupá reggae v Caldera Bay.

Mimochodem: F. S. Blumm s kytarami natočil tři desky též s klavírním experimentátorem Nilsem Frahmem (na berlínském labelu Sonic Pieces), které rozhodně také stojí za pozornost…

Andi Otto & F. S. Blumm: Entangleland
Pingipung https://www.pingipung.de/releases/


Zkouška sirén – Rytmy k jiným světům

Dva filmy s hudbou a smrtí v hlavní roli

Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.