- Inzerce -

Esther Lamneck: Sky Rings

Na svém novém CD představuje americká klarinetistka Esther Lamneck šest kompozic pro klarinet a elektroniku od šesti skladatelů ze tří kontinentů, včetně českého zastoupení.

Virtuoska na klarinet a tarogató, Esther Lamneck, je neúnavná propagátorka nové hudby jako interpretka, improvizátorka i jako pedagožka. Různým spojením dechů s elektronickými koncepty se věnuje dlouhodobě, jak ostatně můžeme vidět i na většině její dosavadní diskografie.

Aktuální album Sky Rings sice obsahuje skladby šesti různých autorů, díky obdobným témbrům v elektronických partech však působí jako velmi sevřená, ucelená kolekce. S jejím základním soundem se tedy seznámíme již v úvodním kusu Quiet Voice dánského tvůrce Larse Graugaarda. Stejně jako řada dalších, čerpá jeho elektronický part ze zvuku klarinetu samotného. Ihned jej začíná interaktivně vrstvit pomocí delayů a samplingu, rozvíjí se tak polyfonní struktura rozprostřená ve stereoobrazu, vysoké frekvence zvuku klarinetu jsou nám přiblíženy do středních registrů díky podladěním. Místy dochází i k digitálním zkreslením a jemným glitchům. Klarinet samotný spoluurčuje celkový dynamický průběh, na začátku a na konci je umírněněnější, meditativní, ovšem v prostřední části se přesune k výraznější expresivitě a a virtuozním běhům. Převažující atonalitu zde místy obohacují též mikrointervalové postupy, zvláště v harmoniích blízkých zjevně spektralistickému přístupu.

Patnáctiminutová titulní kompozice Američana Michaela Matthewse má dynamicky členitější průběh. Dramatická gesta se více střídají s detailní prací v tišších souhrách. Její elektronický part je postaven více jako samostatná doprovodná složka bez přímé interakce s klarinetem při provedení. To má společné s následujícím kusem Ceaseless Cease od skladatelky korejského původu, Kyong Mee Choi. Ta ovšem narozdíl od Matthewse experimentuje i v elektronickém partu se zvukem klarinetu samotného. Vznikají tak plynule se rozvíjející ambientní struktury, doplňují je místy samply rozličných cinkavých perkusí a mihnou se i motivy dalších orientálních nástrojů.

Poté na CD následují dvě skladby postavené v elektronice více na live processingu samotné klarinetové hry. Zvukově nejpestřejším příspěvkem je zajisté ITHBY od Paula Wilsona (1974) ze Severního Irska. Inspirovala ho návštěva New Yorku, z níž si přivezl i zásobu terénních nahrávek a v úvodních minutách jeho díla se ozvou i jazzové inspirace. Počáteční elektronická simulace divoké freejazzové kapely se tu postupně zvrhává v lehce groteskní swingovou líbivost, klarinet svou vůdčí roli na chvíli přepustí i záznamu jazzového standardu v podání pouličního saxofonisty. Ve druhé části se pak jazzový idiom poněkud vytratí, improvizační pasáže ovšem téma swingové písně nadále nenápadně tu a tam připomenou. Nejkratší track (necelých šest minut) nazvaný Small Imprints má na svědomí český tvůrce Michal Rataj (1975). Kantilénu sólistky v ní na počátku uslyšíme opět zmnožovanou v ozvěnách a podlaďovaných samplech, v jistých momentech tak vzniká dojem až plně „orchestrálního“ zvuku. Konkrétní melodické průběhy tu v klarinetu gradují až k občasným skřípavým dvojzvukům či samplům syčivě prodýchávaného nástroje. Občasné perkusivní vstupy čerpají zřejmě též ze zvuků samotné klarinetové mechaniky.

Závěr desky patří opět americkému autorovi. Birminghamský rodák David Z. Durant (1957) svůj opus FAJI pojal jako obraz věčného boje člověka s nepříjemnými emocemi a pocity. Název FAJI je jejich akronym – fear, anger, jealousy, insecurity (strach, hněv, žárlivost a nejistota). Napevno připravený elektronický part obsahuje také mnoho zvukových barev, dostaví se i šťavnaté basy jakoby žesťového charakteru, industriálně mohutné údery i generativně působící harmonické sledy, vedle pevně komponovaných pasáží zde má klarinet opět také prostor pro improvizaci.

Celkový zvuk tohoto šedesátiminutového alba je perfektně zpracovaný, v klarinetovém partu se můžeme opakovaně kochat témbrovými a interpretačními detaily. Ukázky k poslechu nalezneme na webu vydavatelství, dnes v noci (tedy 16. března 2021 v 0:00) můžete okomentovaných dvacet minut alba slyšet i v Kardiostimulátoru na Radiu 1.

 

 

Esther Lamneck: Sky Rings
Neuma Records (https://neumarecords.org)


Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!