- Inzerce -

Hydraulofon

Až se znovu oteplí, zkuste se ve svém okolí poohlédnout po hydraulofonu. Při hře na tento hudební nástroj jsou prsty v přímém kontaktu s vodou, zbytek těla se obvykle osvěžení také nevyhne.

Hydraulofon vytvořil výzkumník z MIT a McMasterovy university Steven Mann.

Na rozdíl od běžných nástrojů, u nichž zvuk vzniká kmitáním vzduchu, pevné látky nebo ve formě elektrických oscilací, kmitá v hydraulofonu voda. Vodní proud může být rozkmitáván průchodem přes rotující disk s otvory, zvukové kmity tedy mohou vznikat podobně jako u sirén, o kterých pojednával nedávný článek. Proud vody lze rozkmitávat též pomocí jazýčků, ventilů, resonančních komor a dalších mechanismů.

Hydraulofony jsou polyfonní. Počet generovaných tónů závisí na počtu kmitajících sekcí a odpovídajících otvorů v těle nástroje, jimiž v neaktivním stavu vytéká proudící voda. Při uzavření otvoru prstem je vodní proud nasměrován na příslušný oscilační mechanismus ukrytý uvnitř nástroje a tím rozkmitán na požadované frekvenci.

Záznam z roku 2007 zachycuje spojení hydraulofonu s orchestrem.

Na největší hydraulofon si můžete zahrát v Ontariu.






Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.

Mýtus o alfalabuti

Kniha, kterou Nick Soulsby věnoval Michaelu Girovi a Swans, je mýtizující orální historií a přečíst si ji můžeme i v českém překladu.