- Inzerce -

Ingrid Laubrock / Tom Rainey: And Other Desert Towns

Ingrid Laubrock / Tom Rainey: And Other Desert Towns

Relative Pitch (https://www.relativepitchrecords.com)

 

Newyorské nezávislé vydavatelství Relative pitch specializující se na avantgardní jazz, free-jazz a volnou improvizaci letos skutečně nelení a od začátku roku vydalo již osm titulů, z nichž v lednu vydaná nahrávka And Other Desert Towns vděčně naplňuje dramaturgickou vizi značky propojením všech třech zmíněných vytyčených oblastí. Na albu spojily síly německá saxofonistka Ingrid Laubrock a americký bubeník Tom Rainey a pokusili se zaznamenat formou společné improvizace bezprostřední komunikaci dvou diametrálně odlišných nástrojů.

Ingrid Laubrock, hrající na tenor, alt i sopránsaxofon má za sebou spolupráci s řadou prvotřídních improvizátorů a jazzových vizionářů (jen namátkou s Anthony Braxtonem, Evanem Parkerem), jakožto i s konvenčnějšími, avšak neméně působivými jazzmany, např. s Kenny Wheelerem, Timem Bernem či Drew Gressem. Právě spojení s Gressem a Bernem ji svedlo dohromady s Tomem Raineym.

V úvodní skladbě Patio B se saxofon zatím drží zpátky a vydává jen pozvolné, rozvrčené, hučivé tóny, které Rainey dramaticky doplňuje rozezníváním činelů, jakožto i tupými údery do ráfků a korpusů bubnů. Následující Lost Creek již rozehrává intenzivnější dialog, ve kterém si saxofon i bicí vyměňují nápady a jeden po druhém přebírají rytmické motivy. To vše se děje za zběsilých změn rytmů, ve kterých v jednu chvíli Rainey roluje paličky po bubnech a vzápětí zase hraje lámaný rytmus na basový buben a virbl. Vše poté rázem ustane a Laubrock se tesknou romantickou melodií, jak vystřiženou z nějakého filmu noir ze 30. let odpotácí pryč.

Ve zřejmě nejrozpálenější skladbě Clown Car Laubrock předvádí táhnoucí se ukvičené bebopové melodie, které podněcují Raineyho k náhlým breakům a rychlým přechodům mezi bubny.  S rytmem operuje v obdobných blocích jako saxofon a dodržuje tak jeho melodické fráze. Vše potom ustane tak náhle, jako to začalo. Lemmontown Riddles je zase prodchnuta bzučícím tremolem na saxofon, který se nakonec rozletí jak rozlícený roj včel za doprovodu úderných bicích. Mission Wolf zpočátku dřímá za jemného poletování saxofonu a rytmického klapání paliček na ráfky, načež se odmlčí a plně se rozevře hutným lámaným beatem bicích, který se postupně zintenzivňuje modálním sólem na saxofon.

Kromě střídmých aleatorických pasáží, ve kterých oba muzikanti pozvolna vystupují z ticha se bohužel už na zbytku albu ničeho nového nedočkáme. Nahrávka, která tak dosáhla stopáže celé jedné hodiny si možná zasloužila radikálnější střih. I tak však album And Other Desert Towns představuje energický improvizační počin na poli avantgardního jazzu a free-jazzu s nárazovými přesahy do neidiomatické improvizace.

 

 

 

 


Výlet do Vaxjö

O Nattramnovi, mýtotvornosti a prasečích nožkách.

David Thomas 1953–2025

Hovnajs. Odešel frontman Pere Ubu, zlý dědek amerického rocku.

Nejde jen o talent, ale hlavně o podmínky

S Barborou Vackovou Gillies o ženách skladatelkách.

Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.