- Inzerce -

Jonas Kocher: Solo

Švýcarský akordeonista Jonas Kocher spolupracuje jako experimentující improvizátor s řadou nejuznávanějších osobností v této oblasti (Michel Doneda, Jacques Demierre, Thomas Lehn a další) a jako skladatel dospěl k osobitému propojení zvukových instalací, koncertního provedení a hudebního divadla (studoval také i u Georgese Aperghise). V rámci své sólové produkce vedle živého vystupování vydal před dvěma lety první studiové album Materials (Creative Sources) a až nyní skrze netlabel Insubordinations vypustil do světa poprvé koncertní nahrávku.

Album nazvané jednoduše Solo obsahuje jediný kus, který i těm zkušenějším posluchačům dozajista posune představy o výrazových možnostech tohoto nástroje. Kocher zde na půdorysu pětatřiceti minut s úžasnou citlivostí pracuje s rozličnými ruchovými prvky a s tóny především v extrémních polohách i barvách a člení je pečlivě volenými dávkami dramatického ticha. Soustředěnost protagonisty na každý zvukový detail je snadno nakažlivá i na posluchače, který se pak už jen může nechat okouzlovat proměnlivými šumy pouze „naprázdno“ dýchajícího akordeonu, sofistikovanými ruchy tvořenými na povrchu nástroje i s pomocí různých objektů, a osobitými tónovými kombinacemi bližšími možná spíše estetice analogové elektronické hudby. Především bohatá škála různě vrnících a bručících pedálových tónů snadno uvízne v paměti. Zvláštní zážitek přináší také sledování časového členění. Rychlejší kombinace kontrastních poloh přicházejí stejně překvapivě jako začátky a konce delších táhlých úseků. Katarzí půlhodinové meditace je potom závěrečná plocha hédonicky vrstvící různé možnosti basového rejstříku. Tento vysoce estetický zážitek si může dopřát každý, kdo si album stáhne zdarma zde.

K náhledu na některé Kocherovy hráčské techniky i k jeho další umělecké produkci mohou posloužit i následující videa:


Výlet do Vaxjö

O Nattramnovi, mýtotvornosti a prasečích nožkách.

David Thomas 1953–2025

Hovnajs. Odešel frontman Pere Ubu, zlý dědek amerického rocku.

Nejde jen o talent, ale hlavně o podmínky

S Barborou Vackovou Gillies o ženách skladatelkách.

Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.