- Inzerce -

Kocher / Manouach / Papageorgiou

Trojice velezkušených improvizátorů ohlašuje veřejnosti začátek své aktivity poměrně atypickým médiem. Jde o mini-CD, jež ovšem do velikosti standardního disku doplňuje čirý plast. 

Z koncertního záznamu z Athén, kde se švýcarský akordeonista Jonas Kocher poprvé sešel na pódiu s řeckými kolegy, sopránsaxofonistou Ilanem Manouachem a houslistou Dimitrisem Papageorgiou, vznikly tři tracky. Dva kratší a intenzivnější rámují delší, více než dvanactiminutový. Je to logické rozdělení, krajní kusy mapují výkon tria spíše ohledně jedné výjimečně osobité struktury či typu barevné souhry – jednoduše jedné vybrané improvizační akce, delší zase ukazuje práci tria s tichem a déle rozvíjeným dynamickým i formálním plánem. 

Lze říci, že bez ohledu na svá tradiční chápání, se zde všechny nástroje projevují stejně kreativně v oblasti melodické, harmonické, rytmické, i ohledně šíře škály zvukových barev. Těžko říci, kolik toho vlastně bylo z mezer mezi tracky vystřiženo, střih je mimochoodem v nahrávce patrný jen jeden, ale celek takto působí naprosto plnohodnotně i z koncertního pohledu. Jonas Kocher zde plně ukazuje svou precizní práci s mikrozvuky i s pregnantními clustery, saxofon vystřídá freejazzový projev, perkusivní ataky i rozličné neidiomatické šumy, housle se takto široce pohybují zase od čistých kantilén v nejvyšších rejstřících přes táhlé disonantní souzvuky až po silně rytmické drhnutí a skřípění. Z celku čiší naprostá hráčská jistota, design CD je příjemně neokázalý a propracovaný zároveň, a tak tomuto albu ani této kapele nelze na souboru všech informací, které svou existencí a činností vysílají do světa, vytknout vůbec nic. Zkrátka bravo!

 

Kocher / Manouach / Papageorgiou

Bruit / Romvos (https://www.bruit-asso.org, https://www.facebook.com/romvos.org)


Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.