- Inzerce -

Krása dneška / PETR KOTÍK (1942) x JAN RYCHLÍK (1916–1964)

Relativně nedlouho po velkolepém listopadovém koncertu skladeb pro tři orchestry ve Fóru Karlín se naskýtá další příležitost poslechnout si v Praze hudbu Petra Kotíka. Tentokrát v rámci (čím dál více) komorního cyklu PKF Krása dneška, a to 8. února v NoDu.

V aktuální sezóně je Krása dneška postavena okolo dvojic „učitel – žák“, toto vymezení je však potřeba chápat dosti volně. V Kotíkově případě se dramaturgická osa koncertu otáčí okolo Jana Rychlíka (1916–1964), osobnosti nanejvýš pozoruhodné, přesto dnes známé pouze prostřednictvím jakýchsi fragmentárních výhonků díla, při povrchním pohledu zvláštně disparátních. Rychlíka „známe“ tu jako spoluautora hudby k filmu Limonádový Joe, tu jako teoretika s pozoruhodným vhledem do nejpokročilejších hudebních technik své doby a autora Afrického cyklu, skladby, v níž mnozí slyší jakousi předzvěst Reichova „afrického“ minimalismu. Rychlík koncipoval a rozpracoval u nás dodnes nepřekonanou instrumentační příručku, již však nestihl dokončit, a není to tak dlouho, co byl vydán deníkový fragment z padesátých let, který se okamžitě zařadil mezi nejpozoruhodnější dokumenty oné doby, přestože se jedná o knížku velmi tenkou. Jakoby to, co z Rychlíka známe, především poukazovalo na to, jak moc nám komplexní ponětí o tom, kým byl a jakou práci za sebou zanechal či mohl zanechat, uniká.

Únorový koncert by mohl trochu tohoto nežádoucího tajemna odkrýt. Petr Kotík bude hovořit o svém vztahu s Rychlíkem a o hodinách kompozice, které s ním absolvoval v letech 1961–63. Vedle Kotíkových skladeb z posledních let zazní i pověstmi opředená Hudba pro 3, in memoriam Jan Rychlík z roku 1964, jejíž uvedení na festivalu Varšavský podzim v důsledku znamenalo Kotíkův rozchod s ansámblem Musica viva pragensis. Zatímco o varšavském „skandálu“ slyšel každý, kdo trochu zná historii české nové hudby, skladbu samotnou zná málokdo. V rychlíkovském kontextu je to vlastně docela příznačné. Podotkněme ještě, že nahrávka Kotíkova prvního smyčcového kvartetu je k dispozici na CD v rámci řady Composer Portraits, vydávané – stejně jako HIS Voice – Hudebním informačním střediskem. Neokázale radikální originalita Kotíkových skladeb vyžaduje, jako každá pořádná hudba, opakovaný poslech, proto neváhejte!  

 

Program:

Overture for Pauline (2004) – pražská premiéra

Hudba pro 3, in memoriam Jan Rychlík (1964) – pražská premiéra

Etude 7 (verze 2003) – premiéra

Smyčcový kvartet č. 1, Erinnerungen an Jan (2007) – pražská premiéra

 

Účinkují:

Petr Kotík – průvodní slovo, flétna

Vilém Veverka – hoboj

David Danel, Roman Hranička – housle

Martin Stupka – viola

Balázs Adorján – violoncello

Ondřej Melecký – kontrabas

 

 


Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.