- Inzerce -

Lightning Glove: Radical Zoo (Nothing)

Lightning Glove: Radical Zoo (Nothing)

Ono Tesla (https://teslatapes.bandcamp.com)

 

Manchesterský kolektiv Gnod vydává pod hlavičkou Tesla Tapes křížence industriálu, noise a post-taneční hudby. Pražskému audiovizuálnímu projektu Lightning Glove, po úderné kazetě Raving Peacock Tail vydané na Tesla Tapes v loňském roce, vychází dlouhohrající deska na vinylové pobočce Ono Tesla, pro kterou Gnod letos spojil síly s labelem Ono. Projekt Lightning Glove tvoří Head in Body (Ondřej Parus), snsbr, Dizzcock (Jan a Ondřej Bělíčkovi) a Aka47 (Andrea Pekárková).

Zvuk Radical Zoo (Nothing) je odlehčenější oproti dřívějším nahuštěným nahrávkám, ale o to víc se uplatňují dynamické rozdíly a v post-apokalyptické atmosféře se stále spojuje punková nahněvanost s energií raných rave produkcí. Skladby byly vytvořeny v období 2013-2014 a jsou více propracované a komplexní. Sílu improvizující skupiny se ale podařilo dostatečně zachytit i na nahrávce. Důrazné vokály nejsou pouhou vycpávkou, ale svým obsahem, přes veškerou post-apokalyptickou atmosféru, vypovídají více o dnešku než o „světlých“ zítřcích. Cyberpunková estetika v době internetu na každém kroku možná poněkud zastarala, leč o produkci Lightning Glove to rozhodně neplatí. Skupina urazila pěkný kus cesty, od svůdně lunatických improvizací na první kazetě Fantasmagorie interiéru svou vizi patřičně vycizelovala a přitom neubrala na syrovosti.

Tekutě ambientní syntezátor hned na začátku první skladby Brave New World může posluchače zmást, ale závan pastorální atmosféry je po chvíli narušen subsonickými údery, sirénami a rejem nepravděpodobných a splašených perkusí. Z vrstev zdánlivě nesourodého materiálu se na povrch nezadržitelně dere pravidelně nepravidelný rytmus a zohýbaná melodie.

Pátá skladba Highway to Nowhere zní v úvodu trochu jako ztracená páska ze zkoušky dua Suicide, model 78. Kapela si sice na srovnávání s newyorským duem příliš nepotrpí a jistě není nijak objevné psát v souvislosti se Suicide o každé kapele, která své vokály balí do hávu ozvěn. Industriální rytmy však brzy klávesové blues infikují a transformují do tříštivého rytmu, který se bije s valivými basy, jak vystřiženými z jungleové tancovačky. Vypočitatelnost vlastní značné části taneční hudby ale jistě není vlastností Ligthning Glove, a tak se sonická skrumáž s přimačkávací basou za chvíli svalí na hřbet, aby byla vystřídána hlasově-hlukovým běsněním v závěrečné When I Shut My Eyes.

Hustě propletené rytmy nezapřou inspiraci raným dubstepem (Kode9, Shackleton,… ), zároveň také chladnou rozkoší z minimalu a z tvorby Lightning Glove se ozývají také temnější stránky techna Ritchie Hawtina nebo Daniela Bella. Vypočítávání možných zdrojů a inspirací ale nic nemění na tom, že celkový účinek Lightning Glove je unikátní, a úspěch desky v zahraničí (LP bylo mj. prohlášeno deskou týdne na portálu Vinyl Factory a v japonském obchodě Big Love Records, do svých DJ mixů ho zařadili Trevor Jackson, Paddy Shine nebo belgické radio Kinky Star) navíc narušuje lítostivý stesk po tom, jak česká hudba nedokáže zaujmout mimo tuzemský rybníček.

Dizzcock v rozhovoru pro Full Moon na otázku po největší devíze Lightning Glove odpovídá: „Amatérismus. Kdybychom uměli hrát, tak by to byla podle mě hrozná nuda. Takhle nám trvá docela dlouho, než něco vytvoříme. Je v tom hodně chyb, nesourodých prvků, rytmus se škrábe na povrch a pak se zhroutí. Bojím se, že jednoho dne budeme přesně vědět, co děláme, a vznikne z toho čistej, harmonickej zvuk s pěkným vokálem – prostě kapela bez duše, stroj.“ Zvuk Radical Zoo (Nothing) naštěstí dost přesvědčivě utvrzuje v tom, že se tak minimálně v brzké době nestane. Nahrávka je k poslechu na bandcampu, vinyl je již k dostání také v několika pražských kamenných obchodech.


Planeta Eraserhead

Performativita hluku v lynchovském projektu Xiu Xiu.

Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.