- Inzerce -

Milan Guštar: EVI

V 60. letech se začal trumpetista a elektrotechnik Nyle Steiner zabývat myšlenkou na konstrukci elektronického nástroje, který by bylo možné ovládat dechem podobně jako trubku. Při svých experimentech na počátku 70. let vyvinul snímač intenzity dechu a doplnil jej trojicí tlačítek, která určovala výšku tónů podobně jako ventily trubky. Pro transpozici do různých výškových poloh sloužil otočný válec umístěný na konci přístroje. V roce 1975 sestrojil Steiner první použitelný prototyp a svůj nástroj nazval Electronic Valve Instrument (EVI). Pro generování zvuku zpočátku používal upravené analogové syntetizéry různých firem, později se rozhodl postavit syntetizér vlastní. Spolu s Dickem Parkerem, s nímž na vývoji spolupracoval, založili firmu Steiner-Parker, Inc. ve městě Salt Lake City ve státě Utah. Roku 1979 se firma rozpadla a Steiner nadále pokračoval v práci samostatně. Ve druhé polovině 70. let doplnil náústek EVI o snímač tlaku rtů, který ovládal portamento. Následně nějaký čas spolupracoval na výrobě EVI s italskou firmou Crumar, která rozhraním pro připojení dechového ovladače vybavila i několik svých nástrojů. V roce 1979 se Steiner podílel na nahrávání hudby k filmu Francise Forda Coppoly „Apocalypse Now“, zvuk EVI v Holywoodu zaujal další filmové tvůrce a Steiner se s ním začal věnovat nahrávání filmové hudby. V té době dostal též několik objednávek na výrobu EVI, nové verze vyráběl pod názvem Steinerphone. Od roku 1987 vyráběla nějaký čas Steinerphon japonská firma Akai. Ovladač měl označení EVI1000 a analogový zvukový modul EWV2000. I po ukončení hromadné výroby Nyle Steiner pracoval na dalším vývoji. V roce 1998 představil novou verzi ovladače EVI s MIDI výstupem a svůj nástroj nadále zdokonaluje. 







Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.

Mýtus o alfalabuti

Kniha, kterou Nick Soulsby věnoval Michaelu Girovi a Swans, je mýtizující orální historií a přečíst si ji můžeme i v českém překladu.