- Inzerce -

Poprvé a za peníze: Tajemník

Iveta Plná aka Poprvé a za peníze opět ve vší tichosti umístila na svůj bandcampový profil nové album, o kterém se toho kromě názvu moc nedovíme. Tajemník pravděpodobně navazuje na autorčino první album Tanečník, které vyšlo v roce 2015 (naše recenze zde). Jelikož se o zdrojích zvuku, ani o způsobu nahrávání nedozvíme nic, můžeme jen hádat, že se Iveta stále věnuje dolování zvuku z kytary položené na zemi a preparované rozličnými objekty, samozřejmě opatřené soustavou efektových krabiček. Časem se ale ozývají i jiné zvuky: levná samohrajka, harmonika, možná zavazbený pult, kdo ví.

První skladba s názvem poločas zní jako nějaký podivný drone metal, ozdobený sólovým křupáním, pískáním a houkáním. Výborná strašidelná atmosféra. Vydestilovaná noisová verze kosmische musik. Už v druhé skladbě Příšeří se ozývá jakýsi plastový syntezátor a fouká se do harmoniky, to vše jako předehra k záhadnému přehrabování se v kytaře, bohužel podloženém jednotvárným bručením, které zní jako nezasunutý konektor, nebo nevyladěné rádio. Zvuk je dost iritující, což je nepochybně záměrem, představuji si, jak by skladba zněla bez něj a ta představa se mi zamlouvá. Škoda. Bručení vydrží až do konce sedmiminutové skladby, kde ho naštěstí přehluší trochu jiné bručení. Bručí se i v následující skladbě Horizont, které vévodí mohutné orchestrální motivy.

Ve zvuku dalšího tracku Optional Session poznávám zvuk Poprvé a za peníze z předchozích nahrávek. Iveta Plná je mistryně v obrábění kytary, tak jak to nikdo jiný nedělá. Bručení je tu zas, ale už si ho nevšímám. Raději poslouchám všchny ty nevšední zvuky, které Iveta z kytary vyloudí. Zní to občas, jako by někdo opravoval kytaru nástroji určenými k něčemu úplně jinému a zapomněl ji při tom navíc vypojit z aparátu. Nevypočitatelné a zábavné. Závěrečná skladba Muleta se překlopí z hauntologických klávesových ploch do jakési hudby k noisovému večerníčku, kterou ještě přerušují atmosférické poruchy až ke kolapsu vysílání v monstrózním vazbení. Bručení je zde organickou součástí nahrávky a ani si ho nevšimnete.

Iveta Plná je pražská výtvarnice, která kromě svého sólového projektu tvoří duo I R s francouzským noiserem Romano Krzychem, oba dva doplňuje v triu Margaretova Citrony ještě americký violista a zvukový všeuměl Jorge Behringer.

Poprvé a za peníze: Tajemník

(https://poprvazapenze.bandcamp.com/album/tajemn-k)

 


faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.