- Inzerce -

Poprvé a za peníze: Tajemník

Iveta Plná aka Poprvé a za peníze opět ve vší tichosti umístila na svůj bandcampový profil nové album, o kterém se toho kromě názvu moc nedovíme. Tajemník pravděpodobně navazuje na autorčino první album Tanečník, které vyšlo v roce 2015 (naše recenze zde). Jelikož se o zdrojích zvuku, ani o způsobu nahrávání nedozvíme nic, můžeme jen hádat, že se Iveta stále věnuje dolování zvuku z kytary položené na zemi a preparované rozličnými objekty, samozřejmě opatřené soustavou efektových krabiček. Časem se ale ozývají i jiné zvuky: levná samohrajka, harmonika, možná zavazbený pult, kdo ví.

První skladba s názvem poločas zní jako nějaký podivný drone metal, ozdobený sólovým křupáním, pískáním a houkáním. Výborná strašidelná atmosféra. Vydestilovaná noisová verze kosmische musik. Už v druhé skladbě Příšeří se ozývá jakýsi plastový syntezátor a fouká se do harmoniky, to vše jako předehra k záhadnému přehrabování se v kytaře, bohužel podloženém jednotvárným bručením, které zní jako nezasunutý konektor, nebo nevyladěné rádio. Zvuk je dost iritující, což je nepochybně záměrem, představuji si, jak by skladba zněla bez něj a ta představa se mi zamlouvá. Škoda. Bručení vydrží až do konce sedmiminutové skladby, kde ho naštěstí přehluší trochu jiné bručení. Bručí se i v následující skladbě Horizont, které vévodí mohutné orchestrální motivy.

Ve zvuku dalšího tracku Optional Session poznávám zvuk Poprvé a za peníze z předchozích nahrávek. Iveta Plná je mistryně v obrábění kytary, tak jak to nikdo jiný nedělá. Bručení je tu zas, ale už si ho nevšímám. Raději poslouchám všchny ty nevšední zvuky, které Iveta z kytary vyloudí. Zní to občas, jako by někdo opravoval kytaru nástroji určenými k něčemu úplně jinému a zapomněl ji při tom navíc vypojit z aparátu. Nevypočitatelné a zábavné. Závěrečná skladba Muleta se překlopí z hauntologických klávesových ploch do jakési hudby k noisovému večerníčku, kterou ještě přerušují atmosférické poruchy až ke kolapsu vysílání v monstrózním vazbení. Bručení je zde organickou součástí nahrávky a ani si ho nevšimnete.

Iveta Plná je pražská výtvarnice, která kromě svého sólového projektu tvoří duo I R s francouzským noiserem Romano Krzychem, oba dva doplňuje v triu Margaretova Citrony ještě americký violista a zvukový všeuměl Jorge Behringer.

Poprvé a za peníze: Tajemník

(https://poprvazapenze.bandcamp.com/album/tajemn-k)

 


Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.

Zkouška sirén: Sono-fenomenologie

Martin Nitsche a filozofie skrze sluchátka