- Inzerce -

Příjemně zahuštěná temnota

Valentina Magaletti & Laila Sakini vrství zvukový prales.

Původním oborem italské, v Londýně usazené tvůrkyně Valentiny Magaletti jsou bicí nástroje. Těch se sice drží setrvale, zároveň se ale pouští do řady projektů, kde paličky odkládá ve prospěch elektroniky a dalších zdrojů zvuku. A že těch projektů je, od postpunkové nakládačky přes dub k abstraktní elektronice. Jen za letošní rok stihla vydat sólově či v různých kolaboracích sedm titulů. A u jedné z těch kolaborací se zastavíme. Jmenuje se CUPO a Magaletti na něm spolupracuje s multiinstrumentalistkou a písničkářkou Lailou Sakini, původně z Austrálie, aktuálně rovněž dlící v Londýně.

Dvě dvacetiminutovky, tak akorát na jedno elpíčko, jsou rozděleny do plynule navazujících segmentů. Zatímco Valentina Magaletti obsluhuje nepřebernou baterii bicích a akustickou kytaru, Laila Sakini střídá trubku, zobcové flétny, harmoniku, vnitřnosti klavíru i smyčce včetně kontrabasu. Občas se ozve recitace nebo zpěv v italštině i angličtině. Někdy je to šamanské zaříkávání, jindy, jako třeba v závěrečných minutách první strany, se zformuje téměř popová melodická linka. Střídají se části poháněné pravidelným pulsem a plochy, v niž se bicí jen tak přesýpají, rachtají a šustí. V půli druhé strany se dočkáme rytmu skoro triphopového, kolem nějž se ovšem třepotají zvuky jak z arzenálu dřevních industrialistů. Hutné basové frekvence, ať už jsou jejich původem struny, blány či kov, v pravidelných rozestupech zalévají celek do jednolité koule, aby se z ní po pár chvílích ostatní nástroje vylouply, jako když lesem projde mlha a zase se rozplyne. Atmosféra se promění v lehce nasládlou melancholii při vstupu klavírního preludování, skluzu ke kýči ale zabraňují skoro nepříjemné pískavé zvuky (jde snad o smyčec na polystyrenu?), které snivost narušují.

Cupo znamená italsky „temný“ či „ponurý“. V jistém smyslu hudba Valentiny Magaletti a Laily Sakini může působit ponuře, ale spíše než existenciální deprese je to příšeří hustého lesa, v jehož hustém podrostu se skrývá rozverná havěť. Obě umělkyně také odkazují k dědictví free jazzu a kutilské kultury DIY coby hlavním inspiračním zdrojům. Album je v podstatě čistě akustické, ale díky studiovému vrstvení a decentním, až na opakovaný poslech rozpoznatelným manipulacím (tu a tam zvuk puštěný pozpátku, tu a tam zpomalením přeladěný do hlubších poloh) je zvuková paleta bohatá jak odstíny zeleně v hlubokém lese.

Valentina Magaletti & Laila Sakini: Cupo
Mute (https://mute.com)
https://lailasakini.bandcamp.com/album/cupo


Planeta Eraserhead

Performativita hluku v lynchovském projektu Xiu Xiu.

Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.