- Inzerce -

Radiový koutek: BBC Radio 1 v džungli

One In The Jungle byl pravidelný pořad britské stanice BBC Radio 1. Vysílání pořadu probíhalo tři roky (1995-1998) a různí DJs posluchačům a posluchačkám přinášeli každý páteční večer čerstvou porci hutných bas a ostrých rytmů. Pořad pokrýval nejrůznější odrůdy jungle – od hardstepu po „inteligentní“ drum’n’bass. Formát pořadu byl reakcí BBC na popularitu pirátských rozhlasových stanic, které na Britských ostrovech v polovině devadesátých let tvořily významný prostředek šíření undergroundové elektronické hudby. Autorem formátu pořadu a jeho důvtipného názvu byl Brian Belle-Fortune, DJ, někdejší manažer labelu Some’Ting Records, ošetřovatel v Great Ormond Street Hospital, a v neposlední řadě autor pozoruhodné publikace All Crews o počátcích drum’n’bassové scény. Na webu věnovaném knize píše Belle-Fortune o tom, jak se mu s jistou dávkou štěstěny povedl husarský kousek – vlastní pořad na britské národní stanici prosadil  pouze pomocí jednoho dopisu (viz https://www.allcrew.co.uk/ pages/jungle.html) s promyšlenou koncepcí pořadu. Manažeři z BBC návrh rychle přijali a na světě byl první oficiální pořad věnovaný jungle/drum’n’bass scéně.

__koutek2.jpg

Archivní záznamy pořadu znamenitě zachycují její vrchol, ačkoli od vysílání pomalu uplyne dvacet let. Fragmentované beaty střídají těžkotonážní basové linky, doprovázené vybranými MCs. Zdá se, že postupem času byl drum’n’bass víceméně jen rozmělňován schématicky neobjevným přístupem a od dob vysílání pořadu se nic moc nového v čím dál tím víc okleštěném žánru nestalo. Nic na tom nezměnilo ani zápolení boybandu Pendulum s rádoby metalově znějícími kytarami. Určité prvky d’n’b se přesunuly do nově vznikajících subžánrů taneční hudby jako IDM, breakcore nebo dubstep. Přesto si poněkud překvapivě různé formy několikrát převařeného d’n’b v tuzemských klubech stále drží značnou popularitu.

__koutek3.jpg

Přes 100 hodin šťavnatého materiálu nabízela stránka oneinthejungle.co.uk. Web před několika měsíci bohužel zmizel, naštěstí zde zafungoval internetový „stroj času“. Velká část záznamů je uchována a připravena ke stažení pomocí Wayback Machine portálu archive.org. Stahujte či poslouchejte zde

__koutek4.jpg

 


Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.