- Inzerce -

Ryoji Ikeda: Supercodex

Ryoji Ikeda: Supercodex

Raster-Noton (https://www.raster-noton.net)

 

Závěrečné třetí album Ikedovy “datamatické” trilogie vycházející u Raster-Noton se zabývá přeměnou zvuku na data a dat na zvuk. Všežravě si vypůjčuje a zpracovává zvuky nejen ze svých dvou předchozích alb, ale i z živých vystoupení a instalací. Album obsahuje dvacet kratších kompozic nazvaných jednoduše Supercodex 1-20. Kongeniální obal alba tvoří datová textura, trochu připomínající práce Zdeňka Sýkory, v nichž už od šedesátých let objevoval možnosti počítače. Ikedova práce však nemá onu chladnou elenganci Sýkorových prací, je to nemilosrdný počítačový kvapík, který posluchači sype do uší písek mnohdy až bolestivých suchých digitálních frekvencí, vysušených až do křupava, přesto zvláštním způsobem swingujících. I drobné úlomky ticha mezi skřípáním drobných zvukových bitů mají zvláštní příchuť. Jako posluchač jsem vděčný za každou basovou frekvenci, která mi dává pocit, že teď už opravdu začala “písnička”. O písničky se samozřejmě nejedná, ale materiál na albu Supercodex prostě je specificky taneční. Suše lakonicky taneční, taneční na buněčné úrovni. Práce s vyčištěnými tóny a lechtivými frekvencemi na obou stranách slyšitelného spektra míří na nějaká neznámá místa v mozku. Připojením sluchátek se posluchač stává dalším rozhraním, do kterého se nahrává Ikedův program, o kterém nikdo neví, co má za úkol. Album nabízí intenzivní poslech, při kterém jenom doufám, že audiodata na něm zaznamenaná nepřemažou něco důležitého v mém mozku a navždy ho tak nezmění.





Výlet do Vaxjö

O Nattramnovi, mýtotvornosti a prasečích nožkách.

David Thomas 1953–2025

Hovnajs. Odešel frontman Pere Ubu, zlý dědek amerického rocku.

Nejde jen o talent, ale hlavně o podmínky

S Barborou Vackovou Gillies o ženách skladatelkách.

Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.