- Inzerce -

She Owl: Drifters

Z Itálie pocházející, v Kalifornii nahrávající, na turné po Evropě žijící She Owl vydali na sklonku loňského léta EP Drifters. To je velice přesvědčivě kompaktní i pestré. Nahrávka je uvozena mottem z Novalise: „Jsme blízcí probuzení, sníme-li, že sníme,“ a to nikoliv náhodně. Texty na nahrávce jsou povahy snové. Nejedná se však ani tak o snění vědomé, jak by člověk na základě citátu očekával. Spíše o fascinací pohyblivou, tekoucí povahou snu – paralelní skutečnosti, z níž se někdy autorka textů Jolanda Moletta asi probouzí nerada a jindy naopak. Nejedná se tedy o slova, která by se dala tesat do kamene.

Hudební doprovod ovšem hovoří jinou řečí. Pokud jste měli tu čest se staršími nahrávkami nebo koncerty She Owl, což není úplně vyloučené, pokud vezmeme v úvahu skutečnost, že v ČR odehráli už zhruba patnáct vystoupení, pravděpodobně budete mít v hlavě duo zpívající klávesistky Jolandy Moletty a kytaristy Demiana Endiana s tím, že klávesistka občas bubnuje jednou rukou na kotel a virbl a druhou hraje basy a kytarista zpívá vokály. Dominantní podoba zvuku She Owl na Drifters je oproti dřívějšku razantnější. Moletta je tu vedle zpěvačky hlavně za bubenici, přičemž perkuse se povětšinou omezují opět na kotel a virbl, ale namísto rovného monotónního bubnování je tu neustále daleko víc synkop, bicí znějí navzdory téměř automatovému zvuku velice barevně, navíc se s nimi pojí výborná basa přinejmenším stálé studiové spolupracovnice, ne-li studiové členky kapely Roberty Cartisano. Hudba je hutnější netoliko po rytmické stránce, písně jsou harmonicky dobře promyšlené, aranže jsou plné vokálů, kongeniálních Demianových kytar, případně kláves nebo kalimby. Ne všechno je hrané naráz, ale kapela si příliš nevypomáhá studiovými kouzly, krom vícestopého nahrávání, které umožní zaznít kytarovým harmoniím i melodiím zároveň nebo dvěma zpěvaččiným hlasům nad sebou. Je patrná snaha uhrát v triu i to, co by uhrál sextet, ale všechny zvuky znější naprosto přirozeně.

Na prostoru čtyř písní se střídají tempa i nálady, maxisingl nemá hluché místo, každá příležitost jako by byla využita, žádný nápad nezůstal promarněn. EP nepůsobí dojmem torza nebo ukázky většího celku, ale naopak bezezbytku naplněného konceptu. Tygr tu nenajde místa, kam by vnořil své tesáky.

She Owl: Drifters

(https://sheowl.bandcamp.com/album/drifters)


Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.