- Inzerce -

Sirény potřetí

Již dvakrát jsme se věnovali sirénám v hudbě, dnes se podíváme na jejich technickou stránku. U akustických hudebních nástrojů vznikají zvukové kmity v důsledku spolupůsobení pružnosti a setrvačnosti. Základem sirén jsou však zvukové generátory rotační.
 
Jak vytvořit zvukové kmity pomocí rotace lze demonstrovat pomocí Savartova kola. Tuto fyzikální pomůcku zkonstruoval roku 1676 anglický vědec Robert Hooke. Nazvaná byla podle francouzského fyzika Félixe Savarta, který s ní experimentoval o jedno a půl století později.

Frekvence vznikajících kmitů, a tedy i výška tónů, závisí na rychlosti rotace a počtu zubů.
 
Podobně funguje i Seebeckova siréna, u níž je přiváděný proud vzduchu přerušován rotujícím diskem s otvory. Zde můžeme slyšet diatonickou stupnici vytvářenou pomocí jednoho disku s osmi soustřednými stopami s různým počtem otvorů.

Pokud je proud přiváděného vzduchu dostatečně silný, lze takto vyrobit velice hlasitý zvuk.
 
U sirén pro praktické použití přerušují proudící vzduch kruhově rozmístěné otvory rotoru a těla přístroje. Intenzivní proud vzduchu vytvářejí lopatky, které jsou součástí rotoru. Sirény bývají poháněny elektromotorem nebo ručně pomocí kliky.



 
Pro získání výraznějšího zvuku bývá na jednu osu umístěna dvojice sirén s různou výškou tónu.



 
Podle následujícího návodu si můžete postavit sami sirénu ze dřeva.


faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.