- Inzerce -

Springboard

Vypadá jako divný sušák na prádlo, nebo nějaká prehistorická televizní anténa zkřížená s pozůstatky školní lavice. Hudebník a zvukový umělec Eric Leonardson původně ani nevyráběl žádný nový hudební nástroj, jen chtěl experimentovat se zvuky předmětů denní potřeby. Našel si k tomu kus prkna a stojan, a na dvě oka zavrtaná do fošny napnul pružinu. Ozvučení zajistil jeden kontaktní snímač. To bylo před osmanácti lety a od té doby Leonardson svůj nástroj aktivně používá a také různě vylepšuje. Protože byl, jak tvrdí, od začátku vyroben z nalezených částí, nestyděl se nikdy nástroj zásadněji přetvářet, jednotlivé jeho části ubírat a přidávat. jeho poslední model je vybaven kromě pružiny pěti dřevěbými jazýčky přišroubovanými volně po stranách ústřední fošny springboardu. Ty tvoří v podstatě soustavu daxofonů, na které se dá brnkat, tlouct do nich paličkou či smýkat.

Spolu s několika dalšími kovovými výčnělky a roštem tvoří vlastně jakýsi industriální orchestrion. Zvuková ukázka.

Další bádání o Springboardu a jeho autorovi možné zahájit zde.


Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.

Mýtus o alfalabuti

Kniha, kterou Nick Soulsby věnoval Michaelu Girovi a Swans, je mýtizující orální historií a přečíst si ji můžeme i v českém překladu.