- Inzerce -

Střed světa: Rozmístění opakováním; Spletitě Protékající Pod Slovy

Svérázný experimentální projekt Střed Světa přivítal březnové předjarní období vydáním rovnou dvou kazet. Od eponymního debutového alba uplynuly již tři roky a patřičná dávka nového materiálu již byla zapotřebí. Nahrávku nazvanou Rozmístění opakováním otevírá celkem překvapivě pravidelný rytmus kopáku a skoro se zdá, že se dočkáme sympaticky zastřeného, ale trochu neobjevného lo-fi techna. Za pár chvil je ale všechno úplně jinak, pravidelnost přestává platit a rovné beaty se v divotvorném víru rozletí na všechny strany.  Všechny tracky mají podobný koncept, což jim paradoxně nijak neubírá na přitažlivosti – náznaky počátečního beatu jsou postupně deformovány k nepoznání, ozvuky taneční hudby jsou rozervány na malé kousíčky a následně sešité v bizarní patchwork. Strategie Středu světa ale míří opačným směrem než v poslední době čím dál častější dekonstrukce dance music, které se ale většinou stejně pohybují v jejích pevně vymezených rastrech. Ty jsou v případě Středu světa divoce rozmetány, zatímco zvuková paleta zůstává zachována. Kolabující beaty se vztekají, hýkají, narážejí do sebe a nakonec se rozutečou do všech myslitelných i nemyslitelných koutů. Přesto se zdá, že pod vším hlomozícím  a supícím soustrojím se nachází latentní struktura, která je svůdná, ale pořád jaksepatří ezoterická. Melancholii střídá radostné experimentování, o pestrost nálad opravdu není nouze. Bezmála electro-swingový začátek tracku B2 uvádí posluchače do rozverné nálady: Máme tančit nebo se spíš rozpustit do podlahy?
Druhá kazeta Spletitě Protékající Pod Slovy, vydaná labelem Red For Colour Blind je ještě divočejší a syrovější, i když první track přináší spíše něžný ambient. Zbytek nahrávky evokuje zvrhlou venkovskou techno party, na níž to účastníci trochu přehnali s houbičkami. Místo ponuré atmosféry velkoměstských klubů zasmrdí zpovzdálí kravín, pravidelný rytmus zatím narušuje jenom štípání neodbytného hmyzu. S nastupujícím účinkem psychedelik se ovšem techno-beat pomalu ale jistě trhá na kusy.  Životem překypující atmosféra připomíná dětské chvíle úžasu nad odklopením placatého kamene, pod kterým to žije překvapivým životem – hemžení nejrůznějších havěti působí zároveň fascinujícím i děsivým dojmem. Vyznat se v divotvorné zvukové spleti může být trochu složitější a je nadmíru snadné se v odvážných kolážích ztratit. Zvukové hemžení chvílemi vyvolává vzpomínky na to nejpodivnější z žánrů jako je breakcore nebo IDM, ale za dalších pár okamžiků produkce Středu světa podobné vzpomínky svou nesmlouvavostí zase rychle zadupe. Oproti předvídatelným taktikám zástupů producentů, kteří se snažili kopírovat několik zbožňovaných vzorů, působí obě kazety mnohem radikálněji a vydávají se na dosud neprobádaná místa – ostatně název projektu výslovně odkazuje na mýtické expedice do nitra planety. Ale co když takové místo skutečně existuje?

Podobná nejistota se projevuje na obou nahrávkách, jejichž estetika nenápadně osciluje mezi dvěma navzájem se vylučujícími polohami: na jedné straně se zdá, že jde o promyšlený celek, a na straně druhé budí zdání nonšalantně kutilského spichu “na koleně”, byť s dostatkem řemeslné zručnosti. Co působí jako promyšlený kompoziční fakt, mohla být ve skutečnosti pouze zacuchaná či dojíždějící páska. Možná nejpůsobivější je svérázná pestrost: obě alba znějí úplně jinak na sluchátkách a na reproduktorech, razantní rozdíly se objevují při hlasitém či tichém poslechu – různé poslechové podmínky vytváří dojem, že při každém dalším přehrání jde o stále nové a nové nahrávky. Obě alba zdobí také půvabný výtvarný doprovod – jen málo hudebních projektů se může pyšnit natolik výstižným vizuálem, do puntíku korespondujícím s hudebním obsahem.

Určitě není náhoda, že obě alba vyšla na počátku března. Hudba je to jako stvořená pro pomalu nastávající jarní dny, kdy se vrací nejrůznější ptactvo a obštastňuje nás svým zpěvem již od brzkých ranních hodin. A pouze pětiprocentní menšina populace, která – podle nepochybně hodnověrného výzkumu na serveru na novinkách.cz – nemá ráda jaro, se alespoň může před jeho neodbytnými projevy zašít velmi hluboko: rovnou do Středu světa. Na závěr nelze než doporučit brzkou příležitost pro takové zašití, jelikož se sporadicky koncertující Střed světa představí 15.4 v klubu Eternia poblíž Smíchovského nádraží společně s Lightning Glove a budapešťským projektem Új Bála.

Střed světa: Rozmístění opakováním; Spletitě Protékající Pod Slovy

Baba Vanga (https://babavan.ga)

Red for Colour Blind (https://redforcolourblind.bandcamp.com)


Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen...

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“...

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy...

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby...

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium...

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti...

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné...

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií...

MA

Vytváření prostoru pro novou hudbu...