- Inzerce -

The Remote Viewers: Pitfall

The Remote Viewers:  Pitfall

(https://www.theremoteviewers.com)

 

Beatová poéma pro 2! století – jak zní  oficiální označení kapely pro CD Pitfall – je závěrečnou částí trilogie inspirované noirovými filmy a televizními seriály od konce čtyřicátých do šedesátých let minulého století a klaustrofobickou náladou a imaginací kriminálních příběhů Dashiella Hammetta, Raymonda Chandlera a Davida Goodise. Právě citát z románu The Street Of No Return posledně jmenovaného je jakýmsi promo-mottem celého díla a přesně vystihuje jeho atmosféru: „Tři z nich kráčeli ulicí. Sedli si na dlažbu a opřeli se o zeď zchátralého penziónu. Dlažba byla šíleně studená a vlhký vítr od řeky jim šlehal do tváře. Ale to je vůbec netrápilo. Seděli a předávali si dokola lahev a nebylo nic, co by je mohlo trápit, vůbec nic.“

Stejně jako u předchozích dvou dílů City of NetsCrimeways však veškerou tu ponurost a bezvýchodnost vnímáte při poslechu, jako byste v pohodlném křesle vytopeného kina sledovali černobílý film s úchvatnými obrazy, který se vám sice vrývá pod kůži, ale užíváte si to. Přitom se jednotlivé skladby příliš nepodobají běžné filmové hudbě, spíše vyvolávají vizuální představy a koneckonců by mohly sloužit i jako soundtrack. Epizodická tajemství jsou tu jakýmisi příběhy-nepříběhy, kde není ani tak důležitý děj, ale především atmosféra, která je zároveň mrazivá i hřejivá. Vrstevnatá hudba šéfa souboru Davida Pettse má ještě konsistentnější tvar než kdykoliv předtím a skvěle pracuje s drobnými zvraty a překvapeními. Velký prostor tu dostávají rozmanité klávesy a laděné perkuse Rosy Lynch-Nothover a druhdy free rytmická sekce John Edwards (kontrabas) a Mark Sanders (bicí) tu sice neortodoxně ale melodicky tvrdí muziku. Nosným prvkem jsou Edwardsovy zvukomalebné tahy a Sanders převážně šelestí nebo duní. Saxofonová sekce, v níž vedle vedoucího již léta působí Caroline Kraabel, Sue Lynch a Adrian Nothover má tentokrát naopak členitější a vlnitější party a jednotlivé nástroje dostávají samostatný prostor, aniž by chyběly občasné společné ataky.  Významnou roli zde hraje i Pettsův noise generator, který mnohdy neplní jen funkci jakéhosi efektu, ale perfektně souzní s ostatními instrumenty.  Album, které se dá poslouchat jako v příjemně hororovém dřímání a nebo si bedlivě všímat každičkého detailu. Obojí stojí za to.


Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.

Mýtus o alfalabuti

Kniha, kterou Nick Soulsby věnoval Michaelu Girovi a Swans, je mýtizující orální historií a přečíst si ji můžeme i v českém překladu.

Quentin Rollet: Když se mi to, co slyším, nelíbí, budu první, kdo to „zničí“

V pařížském Marais se se svými saxofony pohybuje Quentin Rollet, hledačský improvizátor, majitel dvou vydavatelství a žádaný host na albech mnoha hvězd jiné hudby.

Zkouška sirén: Chudák fujara

Rozfuk coby národní symbol.

Hermovo ucho – Adventní překvapení aneb Dva blízké koncepty možné hudby

Fluxus a chvění jdou významově i esteticky k sobě. V koncertním sále i v kostele.