- Inzerce -

The Urge Trio: Live at the Hungry Brain

Další z chicagských (po)zastavení švýcarského saxofonisty a osnovatele labelu Veto-Records, Christopha Erba, realizované tentokrát zase se saxofonistou a basklarinetistou Keefem Jacksonem a violoncellistkou Tomekou Reid, navazuje na CD Live in Toledo z roku 2014 a opětovně nás zláká rozsáhlou improvizací, kterou bych nazval zjitřeným jitřněním. 

Těch čtyřiatřicet minut nadsazeného zábludnění ovšem záměrně neprobíhá v jednolitém proudu, je to vlastně několik kvazi-kompozic, souvisejících navzájem i se popírajících, propírajících jednotlivé prostupy. Po odevzdaně proreptávaném, protěkávaném a prosmýkávaném počátku nás čekají nová a nová nadechnutí, proskribovaná ze tří stran, závratná, dodešná, vyvracovaná i zdánlivě poztrácená. Ty saxofony (u Jacksona sopraninový a tenorový se zmíněným basklarinetem, U Erba sopránový a rovněž tenorový) si vzájemně nezaclánějí, táhnou za jeden provaz, což dotvrzuje také cello.

Je to zajíkavě i provolněně potměšilé spojenectví, cíleně vyostřované, prošpikovávané žejbrováním a vehiklováním, občas radostně zmatkující (i s pokřikováním), nasouvající se i sesouvající do posouvající se melodie, která bytní, vřavňuje s podšprajcovaným „klepáním“, protrvává, zarytmizovaně se vyšplhává a… Po vnitřním zlomu si trojice najednou hraje na schovávanou, její hra se rozviřuje, prohlučivě kolovrátkuje, rozverní i mrzoutí, protichává i pudivítří, rozměňuje celistvost na drobné, zavrzává i pobluzuje, popis(k)uje. Po chvíli prošplouchávání, čečetkování a čiřikání však situace vyvřelinově nabobtná, rozpoutaně a rozcupovaně nahoustne a drásavě a mručivě zároveň se naštětí, aby znovu zacílila do řetězového vypravěčství. To se rozjíždí, paběrkuje, rozkolísává, a znovu se střemhlavou doskočností zaútočí. Oba saxofonisté se dohadují, rozševelí, proštěbetávají, ochomýtají se kolem violoncellové podesty se zdánlivou bezradností, ale hned vyústí do nového jařmování, sepnutého i sepsutého, zabíhavého do nářkového či posměvačného „koloritu“.

A to postihuji pouze tu nejzávažnější proměnlivost, kterou hýří Live at the Hungry Brain. Proměnlivost, která se sesumírovává v jeden doličný celek. Chcete-li prožít rozimprovizované dobrodružství, tady je máte! Je to další Erbův majstrštyk.

 

The Urge Trio: Live at the Hungry Brain

Veto-exchange (www.veto-records.ch)


Planeta Eraserhead

Performativita hluku v lynchovském projektu Xiu Xiu.

Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.