- Inzerce -

Videa na víkend – hory

Je čas jarních prázdnin a výletů do hor, nemalá část lidu domácího i zahraničního se stahuje blíže k velebným šítům tyčícím se vysoko nad naši každodenní rutinu. Podívejme se proto dnes, jak se horstva zračí v hudbě. Inspirací nejbližší nám z těch skutečně velkých kopců jsou samozřejmě Alpy.

A horské oblasti mají svou specifickou kulturu včetně hudebních nástrojů. Ve Švýcarsku, Rakousku nebo Německu můžeme slyšet takzvané alpské rohy. Švýcarský skladatel Jean Daetwyler (1907-1994) je skoro zapomenut, přitom je autorem krásných skladeb pro tyto dlouhé roury s melancholicky bučivým hlasem.

 

A pro srovnání krátká ukázka koncertu, který napsal Leopold Mozart, tedy Wolfiho otec.

 

A zde soubor alpských rohů ve svém přirozeném prostředí.

A lehce se vraťme k nedávnému tématu hromadění nástrojů jednoho druhu. Glenn Branca se stovkou kytar může zahrabat, protože na scénu přichází pět set osm horalů dujících do rohů. A k tomu ta panoramata.

Někteří skladatelé svou hudbu sice psali v nížinách, ale její provedení plánovali někam výše. To byl i případ Oliviera Messiaena, který v úvodu partitury ke skladbě Et Exspecto Resurrectionem Mortuorum vyjádřil přání, aby byla provedena na nějakém horském vrcholku. Jeho apokalyptická kombinace dechů a bicích by tak jistě spustila pořádnou lavinu.

A dva animované kousky o cestě nahoru na horu.

A nyní si představte, že jste sami na vrcholku zasněžené hory, bez zásob a bez mobilního signálu. A vydržte takto následujících osm hodin.

 

 

 


Zkouška sirén – Rytmy k jiným světům

Dva filmy s hudbou a smrtí v hlavní roli

Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.