- Inzerce -

Videa na víkend – hory

Je čas jarních prázdnin a výletů do hor, nemalá část lidu domácího i zahraničního se stahuje blíže k velebným šítům tyčícím se vysoko nad naši každodenní rutinu. Podívejme se proto dnes, jak se horstva zračí v hudbě. Inspirací nejbližší nám z těch skutečně velkých kopců jsou samozřejmě Alpy.

A horské oblasti mají svou specifickou kulturu včetně hudebních nástrojů. Ve Švýcarsku, Rakousku nebo Německu můžeme slyšet takzvané alpské rohy. Švýcarský skladatel Jean Daetwyler (1907-1994) je skoro zapomenut, přitom je autorem krásných skladeb pro tyto dlouhé roury s melancholicky bučivým hlasem.

 

A pro srovnání krátká ukázka koncertu, který napsal Leopold Mozart, tedy Wolfiho otec.

 

A zde soubor alpských rohů ve svém přirozeném prostředí.

A lehce se vraťme k nedávnému tématu hromadění nástrojů jednoho druhu. Glenn Branca se stovkou kytar může zahrabat, protože na scénu přichází pět set osm horalů dujících do rohů. A k tomu ta panoramata.

Někteří skladatelé svou hudbu sice psali v nížinách, ale její provedení plánovali někam výše. To byl i případ Oliviera Messiaena, který v úvodu partitury ke skladbě Et Exspecto Resurrectionem Mortuorum vyjádřil přání, aby byla provedena na nějakém horském vrcholku. Jeho apokalyptická kombinace dechů a bicích by tak jistě spustila pořádnou lavinu.

A dva animované kousky o cestě nahoru na horu.

A nyní si představte, že jste sami na vrcholku zasněžené hory, bez zásob a bez mobilního signálu. A vydržte takto následujících osm hodin.

 

 

 


Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.

Ostravské objevování hudby dneška i nových prostorů

Třinácté bienále, dvacet let Bandy, nejdelší koncert „pouhých“ 480 minut, urbex i minimaraton.