- Inzerce -

Videa na víkend – Joy Division

18. května uplynulo čtyřicet let ode dne, kdy Deborah Curtisová našla svého manžela Iana viset v kuchyni. Byl to konec existence skupiny Joy Division a začátek mýtu, který je nyní, jak se říká anglicky, larger than life.

Kvarteto Joy Division, jež se tou dobou chystalo na první americké turné, vzešlo z podhoubí manchesterské postpunkové scény. Rockový primitivismus ale přetavilo ve vlastní pojetí, jemuž dominovala volná tempa, mantrická souhra baskytary a bicích, kytarové i elektronické ruchy a baryton Iana Curtise, jehož život zle poznamenávala epilepsie, jež mu leckdy znemožnila vystupovat. Koncertování mu leckdy bylo nesnesitelným břemenem (na koncertech byly zakázány stroboskopy a rychle se měnící světla, riziko záchvatu ale představovaly i určité rytmické figury), představa amerického turné možná jedním ze spouštěčů osudové deprese.

Zatímco na koncertech byli Joy Division hlasitější a agresivnější, studiové nahrávky – zejména řadovky Unknown PleasuresCloser – přinášejí originální zvuk stvořený producentem Martinem Hannettem, jenž se rozhodl vytěžit z tušené „prostorovosti“ kapelního zvuku maximum. Důsledně nahrával písně po jednotlivých stopách, někdy věnoval stopu i každému bubnu bicí soupravy. Z dokonale separovaných partů poté sochal dodnes nenapodobený výsledek. Srovnáme-li si tvorbu Joy Division s hudbou jejich žánrových souputníků a krajanů Public Image Ltd., The Cure či The Fall, můžeme dodnes žasnout nad invencí, která v Británii z úrodné mrtvoly punku vykvetla.

Největší hit skupiny se ale na žádné ze zmíněných alb nedostal. Poprvé vyšel až měsíc po Curtisově smrti a je vnímán jeho otisk zpěvákovy mysli před dobrovolným odchodem.

Členové Joy Division si odpřisáhli, že pokud někdo z nich odejde, změní název. Po Curtisově skonu se přejmenovali na New Order a ze stínu legendární značky dokázali vykročit umělecky i komerčně. Jejich Blue Monday (1983) se stalo nejprodávanějším maxisinglem všech dob.


Planeta Eraserhead

Performativita hluku v lynchovském projektu Xiu Xiu.

Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.