Orchestr, který chce být pro každého, čínská velkolepost, polské akordeony a hudba od Baltu. Vše v orchestrálním zvuku a s čerstvým datem sklizně.
Namísto záplavy různorodých ukázek, která vyhovuje přelétavé a krátkodobé pozornosti, nabídnu pro tento víkend jen čtyři kousky, ovšem pro změnu delší stopáže. Dopřejme si čtyři orchestrální zážitky, které spojuje více či méně nedávné datum vzniku a premiéry. Zároveň jde o díla autorů, kteří nepatří ke známým jménům – alespoň pro mě šlo o nové objevy.
A na začátek si dáme hudbu s tak trochu přidanou hodnotou. Těleso jménem National Orchestra for All si klade za cíl umožnit dětem a mladým lidem z prostředí, kde mají málo příležitostí ke kontaktu s vážnou hudbou a ještě méně k jejímu aktivnímu provozování, zažít, jaké to je vytvářet kolektivně něco nového. Více si o nich můžete přečíst zde.
Britský skladatel Danyal Dhondy ve spolupráci s básnířkou a performerkou Kit Finnie vytvořili dílo nazvané An Orchestra of Overheard Conversations, které vychází z útržků rozhovorů mezi členy orchestru.
Čínský skladatel Peng-Peng Gong stihl již napsat slušnou řádku skladeb, přičemž se v jejich délce nijak nekrotí. Tu je jeho osmá symfonie, premiérovaná letos v dubnu.
Po čínské velkoleposti trocha polské uměřenosti a zároveň navázání na akordeonové téma, které jsme nakousli přednedávnem. Skladatelka Anna Sowa dává do placu hned dva akordeony a smyčcový orchestr navrch.
A na závěr jeden kompletní koncert, rovněž s hudbou od břehů Baltu. Premiéra je hned v úvodu, od lotyšského skladatele Kristapse Pētersonse. Po něm si můžete užít litevského národního klasika Mikalojuse Konstantinase Čiurlionise, Estonce Erkki-Svena Tüüra a pak jistého Maiklse Dohertijse.