- Inzerce -

Videa na víkend – Requiem

Různé podoby zhudebněné mše za zemřelé, ať už zdůrazňují smíření mrtvých i živých, nebo naopak finální apokalypsu a boží hněv.

Dnes máme den památky zesnulých, Dušičky, halloween, prostě den, kdy bychom měli rozjímat o tom, co nás čeká „na druhé straně“, ať ji věříme v jakoukoliv verzi. Obřadem vyprovázejícím člověka na onen svět je v křesťanské kultuře tradičně rekviem a to se dočkalo mnoha hudebních zpracování i v průběhu stále ateističtějšího 20. století stejně jako v tom století našem.

Ve 20. století asi není monumentálnějšího a apokalyptičtějšího Requiem nad to, které napsal György Ligeti v roce 1965.

O dva roky později, v roce 1967, se polský jazzový klavírista Krzysztof Komeda takto rozloučil s Johnem Coltranem.

Bruce Odland a Sam Auinger se rozhodli skrze rekviem rozloučit s fosilními palivy. Vokální party doprovázejí hluky města proměněné v hudbu.

Ruská skladatelka Lera Auerbach má na kontě requiem již tři. Rsuké, drážďanské a jedno za básníka (Symfonie č. 2). Tu máme dvě z nich.

Sylvie Bodorová napsala v roce 1997 Terezin Ghetto Requiem.

Tandem Helmut Oehring a Iris ter Schiphorst stojí za Requiem z roku 1998.

Se smrtí by mělo být spojeno také smíření. tato myšlenka stála za kolektivní kompozicí Requiem of Reconciliation, na níž se podílelo  patnáct skladatelů, mimo jiné Marek Kopelent.

Ale místo smíření to mohou být i plameny pekelné a věčná zkáza. Tak to působí ve filmu Sedmá pečeť, kde režisér Bergman použil Dies Irae, jednu z částí rekviem.

https://www.youtube.com/watch?v=VkDKenVg1cY

A apokalyptické vize v tomto textu inspirovaly i program kombinující starou i novou hudbu. Autorka programu realizovaného předloni na festivalu v Lucernu, houslistka Patricia Kopačinskaja v doprovodném textu spojuje vizi konce světa se současnými problémy včetně klimatické či migrační krize. V závěru koncertu začnou divákům pod sedadly odklepávat metronomy.


Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesátlet existence.

Zkouška sirén: Sono-fenomenologie

Martin Nitsche a filozofie skrze sluchátka

Výlet do Vaxjö

O Nattramnovi, mýtotvornosti a prasečích nožkách.

David Thomas 1953–2025

Hovnajs. Odešel frontman Pere Ubu, zlý dědek amerického rocku.

Nejde jen o talent, ale hlavně o podmínky

S Barborou Vackovou Gillies o ženách skladatelkách.

Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.