- Inzerce -

Waterphone

Další z podivných nástrojů rozeznívaných třením je Waterphone, jehož součástí sice je voda, ale údajně byl pojmenován podle svého konstruktéra Richarda Waterse. Neladěný idiofon sestává z ploché nádoby s úzkým hrdlem kolem jejíhož obvodu jsou navařené různě dlouhé bronzové tyčinky. Ty slouží jako zdroj zvuku a jsou typicky rozeznívány smyčcem, nebo paličkou. Ve spodní části nádoby je malé množství vody, které při pohybu nebo úderu vytváří působivé efekty na bázi přírodního pitch bendu a podivného modulovaného echa. Waterphone patří do společnosti nástrojů jako je Teremin, nebo hudební pila – když je potřeba vyrobit ve filmu tajemnou, mysteriózní či rovnou strašidelnou náladu, kterýkoliv ze nástrojů zmíněných zastane dobrou práci. Zvuk Waterphonu je nicméně nejneobvyklejší a nejméně zprofanovaný obrazy talířů přilétajících na nitích nebo strašidelného lesa.

Richard Waters se údajně nechal inspirovat africkou mbirou, tzv. hřebíkovými houslemi a tibetským vodním bubnem. Výsledkem inspirace byl objev Waterphonu, který se udál v šedesátých letech, nástroj sám byl pak v roce 1975 patentován.

Zde samotný autor a konstruktér při hře na majestátní Megabass Waterphone:

Expresivnější hra na Waterphone v poctě Marka Korvena vynálezci nástroje:

Zde k vidění hra waterfonisty Thomase Grilla:

Richard Waters dál své waterofony ve třech různých modifikacích prodává prostřednictvím své webové stránky https://www.waterphone.com/, všechny potenciální zákazníky však vybízí k objednávce dřív než svůj krámek pověsí definitivně na hřebík. Sám uvádí, že jeho nástroj kopíruje na světě nejméně sedm lidí v sedmi různých zemích. Mluví zde samozřejmě o kopírování za komerčním účelem, laciných kopií nebo alespoň Waterphonem inspirovaných nástrojů bude ve světě nespočet. Zde je například návod na výrobu DIY Waterphonu. A zde můžeme sledovat jiný proces výroby nástroje, tak jak ho předvádí zlatník Martin Bläse. Pokud máte dobře vybavenou dílnu, stříbrný plech a dostatek trpělivosti, směle do toho:

Sběrateli waterphonů jsou například Tom Waits nebo Steve Roach, u nás ho používá Iva Bittová a jeho DIY verzi mají ve svém instrumentáři The Pololániks. Autor těchto řádků kdysi vyrobil jeho “petrolejovou” verzi ze staré nádražní konve na petrolej. Richard Waters však připomíná – nic nezní tak jako originální Watersův Waterphone.

Pro svoje zvukové kvality je waterfone také oblíbeným nástrojem vyznavačů New Age. Na webu s názvem Léčivé nástroje si ho můžete za patřičnou sumu objednat. Kromě etérických vibrací harmonizujích okolí lze také tento neobyčejný nástroj použít k mezidruhové komunikaci. Jim Nollman hraje v západní Kanadě hejnu kosatek dravých:


Zkouška sirén – Rytmy k jiným světům

Dva filmy s hudbou a smrtí v hlavní roli

Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.