- Inzerce -

Ana-Maria Avram 1961-2017

12. září by jí bylo 56 let. Avšak Ana-Maria Avram, rumunská skladatelka spektrální hudby, pianistka a dirigentka, odešla 1. srpna náhle, až příliš nečekaně.

Narodila se v roce 1961 v Bukurešti, kde v letech 1980–85 studovala kompozici. V roce 1992 absolvovala studia hudební estetiky na pařížské Sorbonně. Od roku 1988 spolupracovala se souborem The Hyperion Ensemble, který založil v roce 1976 její pozdější manžel Iancu Dumitrescu za účelem provozování experimentální a spektrální hudby. Před 11 lety založila festival Spectrum XXI., kde byla uměleckou ředitelkou; jde o jediný evropský festival specializující se pouze na spektrální hudbu, zprvu akcentující jen inovativní hudbu v její vlasti. Koncerty se nyní uskutečňují v různých evropských městech takřka po celý rok; nejbližší série se již odehraje bez ní (září-říjen: Bukurešť, Varšava, Krakow a Bělehrad).

Spektralismus není jen hudebním trendem, nýbrž specifickým postojem ke zvuku jako takovému, vyjádřila se Avram v nedávném rozhovoru pro britský hudební časopis The Wire, jenž patří k nejvýznamnějším mediálním partnerům festivalu Spectrum XXI. Existuje mnoho různých názorů na spektrální přístup. Ale ať už jde o zvukovou plazmu Radulescua, či francouzský spektralismus, nebo naši hudbu, o víc než hudbu post-spektrální či hyperspektrální, jak jsou označovány, jde o hudbu transformační.

Ana-Maria Avram napsala na 150 kompozic, včetně sólových, komorních, orchestrálních, elektronických a elektroakustických, na další třístovce spolupracovala se svým manželem Dumitrescuem. Figuruje na bezmála třech desítkách alb na jejich vlastním labelu Edition Modern. Kromě toho komponovala pro celou řadu prestižních souborů – Kronos Quartet, L´Orchestra National de France, Ars Nova Ensemble a další.


Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.