- Inzerce -

Ana-Maria Avram 1961-2017

12. září by jí bylo 56 let. Avšak Ana-Maria Avram, rumunská skladatelka spektrální hudby, pianistka a dirigentka, odešla 1. srpna náhle, až příliš nečekaně.

Narodila se v roce 1961 v Bukurešti, kde v letech 1980–85 studovala kompozici. V roce 1992 absolvovala studia hudební estetiky na pařížské Sorbonně. Od roku 1988 spolupracovala se souborem The Hyperion Ensemble, který založil v roce 1976 její pozdější manžel Iancu Dumitrescu za účelem provozování experimentální a spektrální hudby. Před 11 lety založila festival Spectrum XXI., kde byla uměleckou ředitelkou; jde o jediný evropský festival specializující se pouze na spektrální hudbu, zprvu akcentující jen inovativní hudbu v její vlasti. Koncerty se nyní uskutečňují v různých evropských městech takřka po celý rok; nejbližší série se již odehraje bez ní (září-říjen: Bukurešť, Varšava, Krakow a Bělehrad).

Spektralismus není jen hudebním trendem, nýbrž specifickým postojem ke zvuku jako takovému, vyjádřila se Avram v nedávném rozhovoru pro britský hudební časopis The Wire, jenž patří k nejvýznamnějším mediálním partnerům festivalu Spectrum XXI. Existuje mnoho různých názorů na spektrální přístup. Ale ať už jde o zvukovou plazmu Radulescua, či francouzský spektralismus, nebo naši hudbu, o víc než hudbu post-spektrální či hyperspektrální, jak jsou označovány, jde o hudbu transformační.

Ana-Maria Avram napsala na 150 kompozic, včetně sólových, komorních, orchestrálních, elektronických a elektroakustických, na další třístovce spolupracovala se svým manželem Dumitrescuem. Figuruje na bezmála třech desítkách alb na jejich vlastním labelu Edition Modern. Kromě toho komponovala pro celou řadu prestižních souborů – Kronos Quartet, L´Orchestra National de France, Ars Nova Ensemble a další.


faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.