- Inzerce -

Annea Lockwood: Tiger Balm / Amazonia Dreaming / Immersion

Po raných albech AMM a Charlemagnea Palestina, zpřístupňuje Black Truffle, ambiciózní label Orena Ambarchiho, další skvostné „vykopávky“ experimentální hudby. Úžasný, málem zapomenutý elektronický kus Tiger Balm (Tygří balzám; 1970) od Anney Lockwoodové se tak ocitl na jednom vinylu společně s jejími novějšími akustickými kompozicemi Amazonia Dreaming (Amazonské snění; 1987) a Immersion (Imerze; 1998). Titulní skladba je reedicí dnes už nedostupné gramofonové nahrávky, zbylé dvě vycházejí poprvé. Dvě strany alba reprezentují rozdílné polohy autorčina hudebního myšlení, album tudíž, přestože je poeticky koherentní, nabízí dramatický poslechový zážitek.

Tygří balzám je koláž archetypálních zvuků různého původu, včetně zvuků hudebních nástrojů (gongy, brumle), které pozvolna plynou a minimálně se překrývají; jejich organizace je spíš statistická nežli hierarchická, víc diachronní než synchronní. Je to minimálně stylizované sonické kontinuum, v němž se zračí ambice autorky dopátrat se kulturní podstaty zvukového vyjádření. Varovný řev krvelačné šelmy, zrychlený tep lidského srdce, dech vzrušené ženy, předení kočky, či zvuk letícího letadla, to vše jsou znaky a informace, které Lockwoodová propojuje jednotícím rytmem, životodárným beatem, jež dovede strukturovat tak, aby plynul zcela přirozeně, organicky, a zároveň expresivně, jako zacyklený archaický rituál, zvuková projekce odvěkých radostí, obav a tužeb. Stačí ji k tomu představivost, několik konkrétních zvuků a úderů a elementární syntaktická dovednost. Jednoduché, nápadité a hodně přesvědčivé.

Jednoduchost jako estetický ideál uplatnila Lockwoodová též ve dvou kompozicích pro bicí, perkuse a hlas, zaznamenaných na druhé straně desky. Obě nahrál Dominic Donato, ve druhé mu byl spoluhráčem perkusionista Frank Cassara. Amazonské snění je zasněné nejenom názvem; je to exotická zvuková krajina, dynamicky reprezentovaná obdivuhodně jednoduchými prostředky, jenom bubnováním a hlasem. Z ničeho nic se vynoří, předvede v náznacích rejstřík ohlušujících témbrů a vzápětí pomine. Zanechá však silný posluchačský zážitek. Imerze je rozvláčnější a komplexnější, i v ní však zvukové plochy, malované perkusemi a bubnovými rezonancemi, vytvářejí virtuální časoprostor, do něhož je posluchač vtažen jako do dlouhého (resp. hlubokého) tunelu, modulovaného zcela jednoduše vibracemi ech a turbulencemi. Koncepty prostoru a času jsou zde manipulovány bezprostřední, nealuzivní, a přesto hodně efektivní reprezentací zvukových situací, estetických počitků a psychologických afektů. Annea Lockwoodová s oblibou využívá této metody i v neelektronické hudbě, podobně jako to dělala její oblíbenkyně Pauline Oliveros.

Annea Lockwood: Tiger Balm / Amazonia Dreaming / Immersion

Black Truffle Records (https://www.blacktrufflerecords.com)


Výlet do Vaxjö

O Nattramnovi, mýtotvornosti a prasečích nožkách.

David Thomas 1953–2025

Hovnajs. Odešel frontman Pere Ubu, zlý dědek amerického rocku.

Nejde jen o talent, ale hlavně o podmínky

S Barborou Vackovou Gillies o ženách skladatelkách.

Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.