- Inzerce -

Audio na neděli – Amalgam nejen v Lucerně

Vlastimil Marek byl na české hudební scéně postavou pozoruhodně nezapadající. Jeho posledním publikem byli milovníci new age, etnických názvuků a nejrůznějších „léčivých proudů“. Marek byl svérázným mudrcem a propagátorem hudby coby ozdravného procesu, ve svých knihách byl v zájmu této myšlenky ochoten podávat a hájit vskutku alternativní výklady dějin světa, výklady, jež držely pohromadě především nezlomnou vůlí.

„Knihovny jsou plné tlustých knih popisujících hudební nástroje,“ stojí v anotaci ke knize Tajné dějiny hudby, „ale nikde se nepíše o tom, že například pomocí bubnů lidé odjakživa dosahovali změněných stavů vědomí. Jak to, že nám to tak dlouho a tak úspěšně zatajovali?“

Tématem tohoto textu ale není to, že se mi nad podobnými omíláními mantry Oni Nám To Tají otvírá kudla v kapse ani to, že korespondenční rozhovor, který jsme kdysi vedli, spočíval v technice „položím odpovědi na vaše otázky, ať už se zeptáte na cokoliv.“ Chtěl bych zde připomenout, že v rámci výše zmíněných žánrů byl u nás Vlastimil Marek nepochybným průkopníkem a že ohlasy nezápadních hudebních kultur a snahy po prožitku meditace, extáze a splynutí od sedmdesátých let vnášel do kontextu polooficiálního alternativního rocku.

Coby bubeník se podílel mj. na prvním, nejlepším a nejponuřejším programu neduhovského Extempore, Pohřbu funebráka, i na následném Azbestovém guláši, coby myslitel a psavec rozvíjel ideu amatérismu jako obrazu nezávislosti a soběstačnosti; dnes by jeho myšlenky jistě rezonovaly s etikou DIY. V sestavách Elektrobus a MCH Band se setkal s Mikolášem Chadimou, do druhé jmenované kapely vnesl v osmdesátých letech i zajímavý pohled na až šamanskou improvizaci.

V druhé polovině sedmdesátých let byl výše použitý pojem alternativní rock do značné míry synonymem dění kolem Jazzové sekce. V tvůrčím prostředí, jehož očekávanou erupcí byly dvakrát do roka hojně navštěvované Pražské jazzové dny, se hierarchicky zcela horizontálně setkával rock, jazz, blues i zprávy ze vzdálených světů elektronické avantgardy, současné kompozice, např. ale nejen minimalismu, improvizace, punku, počátků ambientu i vlaštovek world music. O tom, že tvůrčí, otevření hudebníci dokázali tuto směs svádějící k eklekticismu uchopit po svém, svědčí nejedna dochovaná nahrávka. Na téhle se Markova skupina Amalgam představuje ve velkém sále Lucerny, v sestavě kromě perkusisty Marka a indického tablisty Mohana Lala září mimo jiné budoucí otec českého rapu Lesík Hajdovský a bytostní experimentátoři Pavel Richter a Luboš Fidler, mj. z tvrdě rockového Stehlíku a Švehlíku.


Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.

Ostravské objevování hudby dneška i nových prostorů

Třinácté bienále, dvacet let Bandy, nejdelší koncert „pouhých“ 480 minut, urbex i minimaraton.