- Inzerce -

Bill Orcutt a Chris Corsano na Stimul Nights

Tisková zpráva: Už pět let tandem Chris Corsano a Bill Orcutt po světě motá hlavy a testuje ušní bubínky polyrytmickým rykem, hukotem a kvílením, v němž se stírají hranice mezi rockem, noise music a jazzem.

Orcutt coby zakladatel free-punkové demoliční čety Harry Pussy inspiroval nejeden žánr hlukového rocku; dekádu po rozchodu kapely se znovu zjevil jako sólista a tvůrce jedinečného lexikonu kytarové hry, vhodného stejně tak pro rozsáhlé volné improvizace jako pro neuctivá přepracování klasického amerického songbooku. Chris Corsano je mlátičem, kterého si rádi povolají nejvýraznější současní šiřitelé „jazzu“ (Evan Parker, Paul Flaherty, Joe McPhee) i „rocku“ (Björk, Sir Richard Bishop, Jim O’Rourke), impozantním dojmem ale působí i jako sólista. Peklo, které dvojice dokáže rozpoutat, bylo péčí Orcuttova labelu Palilalia zdokumentováno na několika koncertních titulech a v roce 2018 i na studiovém albu Brace Up!

Bill Orcutt a Chris Corsano. Foto: Sebastien Bozon

„Ty improvizace kytary a bicích působí dojmem naprostého chaosu. Zdá se, že ani není možné, aby Corsano a Orcutt měli své přívaly breaků, erupcí, svistů a zašmodrchaných linek nějak pod kontrolou. Čím déle ale posloucháte, tím jasněji se ukazuje vzájemná komunikace a ano – kontrola. Během jednoho kusu Orcutt, například, přejde do jediné, několikatónové fráze a tu manicky opakuje; Corsano se v ní usadí a tluče do jejích zdí tak dlouho, dokud se v Orcuttových rukou nezmění v omlácené, mnohem subtilnější a neurčitější téma. Oba najednou na okamžik ztichnou, ale hned nato rozjedou nářez tak nadupaný a bouřlivý, že si v ničem nezadá se silou druhé blackmetalové vlny. Je to nářez zlý, hraniční a děsivý,“ napsal o vystoupení dvojice Pitchfork.

https://www.youtube.com/watch?v=EWPsnKID2lE

 

Chris Corsano

Bubeník Chris Corsano se od konce devadesátých let pohybuje na pomezí free improvizace, avant-rocku a hlukových žánrů. Hrál se saxofonisty, jako jsou Paul Dlaherty, Joe McPhee a Evan Parker; strunnými esy Sirem Richardem Bishopem i Okkyung Lee a Jimem O’Rourkem i s žánrově nezařaditelnými umělci typu Björk, Gédalii Tazartése, Merzbow a Jandeka. Při neustálém hledání zvuků přesahujících běžnou představu o tom, co bicí dokážou a co ne, na svou soupravu útočí vším možným od cellového smyčce, jímž jezdí bubnům po hlavách, po kontaktní mikrofony; používá řadu vlastních, původních technik hry.

„Corsano je sice dost možná tím nejdivočejším a nejenergičtějším bubeníkem současného free jazzu, mlácení do bubnů mu ale zdaleka nestačí. Hrát nahlas neznamená zatratit jemnost a jeho náhlé posuny textury a dynamiky je radost sledovat,“ píší v The Wire.

 

Bill Orcutt

Někdejší zakladatel dua (později tria) Harry Pussy Bill Orcutt svým zvukem trhaně a „střihově“ znovuoživuje bluesovou hru. V jeho roztřepených akustických linkách slyšíme jižanské stupnice a melodie jsou tlačeny a vtahovány do nedořečených fragmentů, jež se nakonec propletou do širokých, uspokojivých zvukových proudů.

Stimul Nights uvádí
Bill Orcutt & Chris Corsano DUO
Klub FAMU, Praha (Smetanovo nábřeží 2, Staré Město), 28. dubna 2020, 20:00, vstupné 250 Kč.

GooOut
Facebook


Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.