- Inzerce -

Dvě pozoruhodnosti na Pyroclastic Records

Hlasové kouzlení Coryho Smytha a magické kousky Craiga Taborna.

Cory Smythe je doma na poli nové i klasické hudby, je mu blízká improvizace a spolupracoval například s Anthonym Braxtonem, Peterem Evansem a Craigem Tabornem a je členem tria Tyshawna Soreye. Opus Accelerate Every Voice nahrál s pěticí všestranných vokalistů a vytvořil tu skutečně mnohozáběrovou kolekci skladeb, v níž se pohybuje od jakéhosi surrealistického derivátu Manhattan Transfer až po hyperambientní polohy. Pracuje tu skutečně s různými akceleracemi či naopak uškrcováním hlasů, které se různě dohánějí a předhánějí. Kyoko Kitamura a Raquel Acevedo Klein čarují ve výškách, Steven Hrycelak basuje, Michael Mayo využívá navíc looper a Kari Francis pracuje s hlasem jako s perkusivním nástrojem. Sám leader potom klasické piano kombinuje s elektronikou a vytváří tím symbiózu vážnohudenosti se zvukovými výboji.

Občas to dohromady působí jakoby nervně, zbrkle jindy naléhavě, rozkotačeně i zklidněně. Někdy velmi konkrétně, jindy značně abstraktně. Závěr pak patří rozsáhlému bonusu Piano and Ocean Waves For Deep Relaxation, který se již obejde bez hlasových propletenců a působí jakoby z jiného světa nebo spíš z jakýchsi záhadných hlubin nebo nekonečného prostoru, kde můžete potkat odvrácenou tvář svého vlastního já. Spíš než pro relaxaci je to výzva k určité sebereflexi.

Také pianista Craig Taborn balancuje někde na hraně jazzu a současné vážné hudby s přesahy do dalších oblastí. Jeho formace Junk Magic má leckdy až nádech hybridní jazzrockové fúze, v určitých pasážích zvláštním způsobem funkuje a celkově působí vskutku uhrančivě. Je to takový hypnotizující trance-dance s mnoha různými zákrutami a vychytávkami. Sestava je hvězdná a každý z muzikantů dodává nahrávce vlastní pel. Sám Taborn obsluhuje řadu klávesových instrumentů a elektrické piano, akustické a elektronické bicí střídá David King, elektrickou basu tvrdí Erik Fratzke a zvláštní role zde hrají viola v rukách Mata Maneriho a saxofon či klarinet v rukách Chrise Speeda, které se neprosazují příliš často, ale dotvářejí jakousi naléhavou tklivost i určitou impulzivní živočišnost. Na jejich albu Compass Confusion to zní občas až jako hudba k nějaké příjemně strašidelné pohádce á la bratři Grimmové. Určité skladby mají monolitický hutný zvuk, jindy se struktura rozpadá do detailů, každopádně je zde neustále přítomen úžasný tah a napětí. Ale i tady najdeme nádechy jakýchsi relaxací, zejména v pompézní závěrečné skladbě Sunsets Forever, v níž se dostáváme do atmosféry nirvány a katarze vnitřního zklidnění.

Cory Smythe: Accelerate Every Voice
Junk Magic: Compass Confusion
Pyroclastic Records (pyroclasticrecords.com)


Planeta Eraserhead

Performativita hluku v lynchovském projektu Xiu Xiu.

Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.