- Inzerce -

Jak se má hudba v Íránu?

Autor: Matěj Kratochvíl 05. srpen 2010

Světovými i domácími médii proběhl výrok ajatolláha Alího Chameneího o tom, že hudba není v  souladu s islámskými hodnotami. Reagoval tak na dotaz mladíka, který uvažoval o hudebním vzdělávání (není známo v jakém oboru) a chtěl si ověřit, zda jako dobrý muslim může. Teď to tedy ví. V Íránu jsou ovšem i  lidé, kteří mají o hudbu zájem a jsou ochotni i něco riskovat. Jako na následujícím videu z ilegálního koncertu:

Illegal Music Concert in Iran from Bar-Ax Promotions on Vimeo.

Jiní íránští hudebníci balancují na hraně tolerované scény. Například zpěvák Mohsen Namjoo, kombinující perskou hudební a poetickou tradici se západním popem a  rockem, který slaví v posledních letech úspěchy i za hranicemi rodné země. Zde je jeho aktuální videoklip – minimalistické dílo, v němž se něco začne dít až kolem třetí minuty.

Gladiatorha,Mohsen Namjoo by Mostafa Heravi 2010 from Bar-Ax Promotions on Vimeo.

Takové filmové dílko by v Íránu cenzurou jistě neprošlo, vzniklo v  produkci RadioZamaneh, což je stanice šiřící alternativní pohledy a  myšlenky do Íránu přes satelit a internet z pod ochraných křídel holandské vlády.


Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.