- Inzerce -

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

V pražském prostoru Hybernská se tento týden uskuteční další, již třetí díl cyklu Sustain: Hudba a udržitelnost. Jeho cílem je mapování vztahů mezi současnou hudební kulturou a problémy souvisejícími s životním prostředím a jeho udržitelností.

Hlavní hvězdou bude americká skupina Sungazer, jejíž jádro tvoří dvojice Adam Neely a Shawn Crowder. Jejich převážně instrumentální tvorba čerpá z jazzu i elektroniky a kreativně si hraje s extrémně komplikovanými rytmy, bleskovými proměnami poloh a zvukové palety. Dvojice rovněž komentuje nejrůznější témata hudebního provozu. Adam Neely s důkladností jazzového šprta vysvětluje, jak dosáhnout toho, aby vaše hudba zněla opile, nebo rozbírá nedávná opatření čečenské vlády ohledně přípustného tempa hudby. V souvislosti s umělou inteligencí coby stále častější součástí našich životů je zajímavý jeho rozbor možností a limitů této technologie pokud jde o často zmiňované nebezpečí nahrazení lidských tvůrců generativními algoritmy. Video zahrnuje zajímavé hudebně-antropologické exkurze i citace z Iannise Xenakise.  Sungazer zahrají v Hybernské dvakrát, 24. a 25. října, druhý den odpoledne nabídnou také masterclass.

Před pátečním koncertem Sungazer vystoupí domácí formace nazvaná Hudma, nový projekt čtenářům HIS Voice dobře známého skladatele a instrumentalisty Iana Mikysky. S ním spojili síly Jakub Švejnar, Martin Debřička, Miloš Kunc, Milan Jakeš a Luan Gonçalves, aby vytvořili „globální taneční hudbu, která je otevřená interakci a improvizaci a vkladu jednotlivých členů. Na rytmickém základu čerpajícím mimo jiné z marockého chaabi, detroitského hip-hopu či západoafrických polyrytmů prozkoumává pro naše uši nezvyklé mikrotonální harmonie a melodie pětinotónového ladění, včetně zapojení mikrotonální elektrické kytary i klávesového nástroje Lumatone.“

Další možnost vzdělání nabídne Ondřej Hrách, původní profesí překladatel, ale zároveň hudebník a propagátor témat souvisejících s umělou inteligencí. Ten bude během workshopu 24. října demonstrovat aktuální možnosti AI hudebních generátorů, ale zároveň diskutovat o stinných stránkách jejich provozu právě z pohledu udržitelnosti. Během akce bude prostor pro vlastní tvorbu návštěvníků, bude tedy vhodné přinést si vlastní notebook a sluchátka.

Celý program najdete zde.

Autor je pracovníkem Etnologického ústavu AV ČR.


Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.

Ostravské objevování hudby dneška i nových prostorů

Třinácté bienále, dvacet let Bandy, nejdelší koncert „pouhých“ 480 minut, urbex i minimaraton.