- Inzerce -

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

V pražském prostoru Hybernská se tento týden uskuteční další, již třetí díl cyklu Sustain: Hudba a udržitelnost. Jeho cílem je mapování vztahů mezi současnou hudební kulturou a problémy souvisejícími s životním prostředím a jeho udržitelností.

Hlavní hvězdou bude americká skupina Sungazer, jejíž jádro tvoří dvojice Adam Neely a Shawn Crowder. Jejich převážně instrumentální tvorba čerpá z jazzu i elektroniky a kreativně si hraje s extrémně komplikovanými rytmy, bleskovými proměnami poloh a zvukové palety. Dvojice rovněž komentuje nejrůznější témata hudebního provozu. Adam Neely s důkladností jazzového šprta vysvětluje, jak dosáhnout toho, aby vaše hudba zněla opile, nebo rozbírá nedávná opatření čečenské vlády ohledně přípustného tempa hudby. V souvislosti s umělou inteligencí coby stále častější součástí našich životů je zajímavý jeho rozbor možností a limitů této technologie pokud jde o často zmiňované nebezpečí nahrazení lidských tvůrců generativními algoritmy. Video zahrnuje zajímavé hudebně-antropologické exkurze i citace z Iannise Xenakise.  Sungazer zahrají v Hybernské dvakrát, 24. a 25. října, druhý den odpoledne nabídnou také masterclass.

Před pátečním koncertem Sungazer vystoupí domácí formace nazvaná Hudma, nový projekt čtenářům HIS Voice dobře známého skladatele a instrumentalisty Iana Mikysky. S ním spojili síly Jakub Švejnar, Martin Debřička, Miloš Kunc, Milan Jakeš a Luan Gonçalves, aby vytvořili „globální taneční hudbu, která je otevřená interakci a improvizaci a vkladu jednotlivých členů. Na rytmickém základu čerpajícím mimo jiné z marockého chaabi, detroitského hip-hopu či západoafrických polyrytmů prozkoumává pro naše uši nezvyklé mikrotonální harmonie a melodie pětinotónového ladění, včetně zapojení mikrotonální elektrické kytary i klávesového nástroje Lumatone.“

Další možnost vzdělání nabídne Ondřej Hrách, původní profesí překladatel, ale zároveň hudebník a propagátor témat souvisejících s umělou inteligencí. Ten bude během workshopu 24. října demonstrovat aktuální možnosti AI hudebních generátorů, ale zároveň diskutovat o stinných stránkách jejich provozu právě z pohledu udržitelnosti. Během akce bude prostor pro vlastní tvorbu návštěvníků, bude tedy vhodné přinést si vlastní notebook a sluchátka.

Celý program najdete zde.


Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.