- Inzerce -

Jan Karman: Geneefse Psalter

Před časem jsem v HIS Voice představil v malém portrétu nizozemského skladatele Jana Karmana. A zmínil se také o jedné z hlavních inspirací pro jeho komponování, tzv. Ženevském žaltáři (zde). Nyní vyšlo prvních třicet varhanních fug, jež vznikly na tomto základě, ale nikoli v podobě CD či jiného hudebního nosiče, ale jako tištěné partitury. Nahrávky příslušných skladeb lze pak vyhledat na internetových stránkách https://www.ganuenta.com/gp-fugues.htm.

Ženevský žaltář, jenž je dodnes rozšířen mezi protestanty, vyšel roku 1565. Obsahuje všech 150 žalmů Clémente Marota a Théodora Bezy, které zhudebnil francouzský renesanční skladatel a hudební vydavatel Claude Goudimel. Ten osm let předtím konvertoval k hugenotům, což ho nakonec stálo život; někdy na konci srpna 1572 byl při Bartolomějské noci rozsekán a hozen do Rhôny. Ženevský žaltář se v rámci jeho šíření dočkal samozřejmě i různých překladů – u nás jej přebásnil Jiří Strejc, člen Jednoty bratrské (1578). Goudimel prosazoval především čtyřhlasé žalmy, v nichž melodii posunul do vrchního hlasu; používal často synkopické rytmy, čímž oživoval melodii vskutku moderně.

Jan Karman z tohoto modelu vychází. Samozřejmě většina fug je napsána pro sólové varhany, mnohdy s využitím kompletního manuálu. Avšak ve dvou případech zní soubor dechových nástrojů; jedna kompozice, a zároveň nejdelší (10:35 – jinak se stopáž pohybuje nejčastěji kolem dvou minut), je určena dokonce sborovému vokálu, jenž je ale cele rozpuštěn v instrumentálním toku. Zvláštní kapitolou je pak sedm fug pro smyčcový ansámbl; zde se tvůrce často pohybuje na linii Samuel Barber – Henryk Górecki.

Pro zájemce o komponování či poslech fug by mohl být zajímavý tento obsažný rozhovor s Karmanem právě u příležitosti vydání alba Geneefse Psalter:

 

Jan Karman: Geneefse Psalter

(https://www.ganuenta.com)


Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.