- Inzerce -

Jean-Claude Risset 1938-2016

Je to podivný rok, ten letošní; umírají v něm pionýři elektronické hudby. 21. listopadu odešel z našeho světa ve věku 78 let francouzský průkopník computerové hudby Jean-Claude Risset. Nositel celé řady medailí za přínos hudbě a Dartmouth Prize (1970), vítěz soutěží Bourges Digital Music (1980), Ars Electronica v Rakousku (1987) a Musica Nova v Praze (1995). Byl také autorem úvodního Katalogu počítačových syntetických zvuků (1969). V polovině devadesátých let mu byl udělen čestný doktorát hudby na Edinburské univerzitě.

Jean-Claude Risset se narodil 18. března 1938. Studoval kompozici a hru na klavír (André Jolivet), také matematiku a fyziku (1957-61). V letech 1967-69 pracoval v New Jersey´s Bell Labs společně s Maxem Matthewsem, kde experimentovali se syntetickým zvukem a psychoakustikou. Zde se setkal s dalšími velikány experimentální hudby – F.Richardem Moorem, Johnem Piercem, Jamesem Tenneyem, Vladimírem Ussachevskym a Edgarem Varésem. V následujících čtyřech letech působil v Centre National de la Recherche Scientifique v Marseille, mezi roky 1975-79 byl předsedou computerového oddělení IRCAM (t.j.Výzkumného a koordinačního ústavu pro akustiku a hudbu), založeného v roce 1974 Pierrem Boulezem. Rozšířil Sheperdovu stupnici o tzv. Sheperd-Risset glissando; jde o typ sluchové iluze. Když je zvuk skládající se navrstvených sinusových vln oddělených oktávami přehráván, posluchač slyší jeho neustálé stoupání a klesání, v tomto případě dokonce i s proměnlivým tempem a rytmem.

Byl nejen tvůrcem computerové a elektroakustické hudby, ale též skladatelem orchestrálních, komorních, vokálních a klavírních děl. Ale proslavil se především na poli syntetických tónů. Vyšlo mu také několik reprezentativních alb: Mutations (1978), Sud/Dialogues/Inharmonique/Mutations (2nd version) (1987), Songes/Passages/Computer Suite From Little Boy/Sud (2nd version) (1988), Invisible (1996) a kompilace Music From Computer (2014). Časopis Wire toto album zařadil mezi desítku nejlepších alb roku.


Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!