- Inzerce -

Ligro: Dictionary 3

Indonéské progjazzrockové power-trio Ligro vydalo svůj debut Dictionary 1 v roce 2008 a dostalo se do mezinárodního povědomí díky americkému labelu Moonjune Records v roce 2012 reedicí sequelu Dictionary 2. Již tam koketovali s předělávkami klasických děl a vzali si na paškál Bacha a Stravinského. S podobným principem pracují i na trojce, kde se zdrojem pro skladbu The 20th Century Collaseu staly skladby Oliviera Messiaena a Antona Weberna. Celkem ústrojně to zapadá do jejich celkového projevu, který mi vnukl ne zcela přesné zaškatulkování „jako kdyby Motorhead začali hrát třetí proud“.

I když Ligro zejména na svém novém opusu dokážou nádherně pracovat s dynamikou a někdy se jejich skladby valí kupředu ve skutečně metalové smršti, což se děje například v podstatných částech kompozice Pentagonal Krisis, v níž se však dočkáme i neurobluesových či lyrických pasáží. Klasickou jazzrockovou fúzi pak představuje úvodní Bliker 4, což umocňuje i hostující klávesista Ade Irawan. Hlavním skladatelem je tentokrát baskytarista Adi Darmawan, který má právě smysl pro dramatické zvraty, divokost i niterné uvolňující momenty, kde dostávají prostor i drobnokresebné perkuse jinak řízného bubeníka Gustiho Hendyho. Podobně kytarista Agam Hamzah je doma ve vybrnkávání, rozkošatě vypjatých i plošných sekvencích. Tragic Hero se plíživě propracovává od zadumavého počátku k mohutné kadenci a posléze se utápí v jakémsi sonickém mikrosvětě. V závěrečné skladbě Lonely Planet si pak kapela pohrává s procítěnou nostalgičností, jež ústí až k monstróznímu patosu. V tvorbě Ligro najdeme spoustu stopových etnických elementů, ale ty jsou přetaveny do svébytného stylu, jenž není poplatný západním vzorům, ale hledá si vlastní cestu.

 

Ligro: Dictionary 3

Moonjune Records (www.moonjune.com)


Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.