Vyvrcholení trilogie vnitřního dramatu a výbušně skočný i kontemplativní koncertní záznam.
Švédský skladatel, saxofonista a šramotil Martin Küchen se již na svých raných sólových albech dotýká historie od starověku až po nedávnou minulost. Tento jeho koncept nabral určitějších kontur na albu Lieber Heiland, lass uns sterben z roku 2017, které je jakýmsi pomyslným prvním dílem sociologické trilogie s tématem dopadů druhé světové války. Tady jde ještě o kolektivní po(d)vědomí o tajných koncentračních táborech, následný opus Det försvunnas namn je už více individuálním rámcovým „příběhem“ a přináší velice rozcitlivělou hudbu, v níž Küchen využívá všech svých dovedností s prací s nejrůznějšími perkusemi a objekty i zvuky z rádia, mihne se i motiv z Vivaldiho a různé vypůjčené terénní přírodní nahrávky. Završením, jež ovšem nevylučuje pokračování, je loňské album Utopia, která se už niterně dotýká autora samého, což nejvýrazněji vyznívá v „písni“ Ein Krieg in einem Kind… Ústřední melodie jsou zde zahaleny do jakéhosi šerosvitného oparu, dramatičnost je uschována někde uvnitř a vše plyne spíše ve zdání klidu. To vše může posluchače přimět až k sebereflexi vlastního já, mně osobně se to stalo při poslechu dvojskladby A desert on fire, a forest / The indispensable warlords, kde jsem slyšel jisté ozvěny Pink Floyd z alba Wish You Were Here, a to opakovaně, i když tam žádný takový motiv ve skutečnosti není. Je to spíše jakési rozvzpomínání se na určitou emoci. Mystické je i zařazení snad nejpůsobivější Küchenovy skladby, Love, Flee Thy House (in Breslau), která předtím vyšla už na albech Disappeared Behind The Sun formace Angles 9 a na Mind the Gap of Silence od Küchena s Landaeus Triem. Opravdu silné dílo.
CD The Steps That Resonates přináší záznam z vystoupení Martina Küchena, pianisty Agustího Fernándeze a bubeníka Zlatka Kaučiče na slovinském festivalu BCMF ze září 2021. Do arzenálu nástrojů zde hojně patřily i malé perkuse a objekty, což podtrhuje celkově perkusivní charakter celého dění. I piano je zde používáno spíše jako bicí nástroj. Úvodní velký nášup se po třech minutách pozastaví v drobné mezihře, aby se pak vše podobně rozvíjelo celých dvaatřicet minut v různých proporcích. Někdy se z meditativní pasáže vyvine překotný úprk završený většími i menšími přískoky. Pohrávání si s plíšky a drobnými věcičkami vystřídá hlukové šílenství a pak zase oddech narušený disturbačním saxofonem a rozlétanými údery. Zkrátka jde o svěží nahrávku s perfektním timingem, kterou už pak zakončí jen bezmála pětiminutový apendix v podobě jakéhosi „valčíku na rozloučenou“.
Martin Küchen: Utopia
Thanatosis produktion (thanatosis.org)
Küchen / Fernández / Kaučič: The Steps That Resonates
Not Two Records (nottwo.com)