- Inzerce -

Neptunian Maximalism: Éons

O zásadní letošní příspěvek do žánrových sfér mezi dronovou psychedelií, krautrockem, black metalem a free jazzem se postarala belgická kapela Neptunian Maximalism. V souladu se svým názvem opravdu maximalisticky, trojalbum album Éons obsahuje přes dvě hodiny dravé hudby.

Tuto formaci spolu v Bruselu založili v roce 2018 vokalista a multiinstrumentalista Guillaume Cazalet (baskytara, tenorová kytara, sitár, dechy…) a saxofonista Jean-Jacques Duerinckx. Základní sestavu NNMM dovršil příchod bubeníků Sebastiena Schmita a Pierra Areseho, pro různé koncertní projekty se ale sestava také různě rozšiřovala.

Opravdu vyčerpávající porce šťavnatě dunících dronů a pulzujících groovů nad nimiž poletují saxofonové improvizace je doplněna o estetické přesahy kombinující prvky různých mytologií, šamanismu a fantaskních vizí, jak je v těchto žánrech častým zvykem. S touto hudbou tak zároveň navštívíme planetu Zemi po konci antropocénu, kdy dominantní postavení na civilizačním žebříčku převzali inteligentní sloni. Textový či často spíše jen artikulační materiál pro vokály či barbarské pokřiky je přitom čerpán z prací anglického badatele a archeologa Pierra Lanchantina, jenž se zabývá hypotetickými modely počátků jazykové komunikace.

Během poslechu si vybavíme souvislosti s tvorbou třeba Sunn O))), Swans, Sun Ra, Pharoaha Sanderse, Acid Mothers Temple, díky barytonsaxofonu také například Zu Tria. Dvě hodiny materiálu vycházejí podle tematických kapitol na třech discích. Earth je zřejmě nejúdernější, na prostředním Moon podobná hudba jaksi více psychedelicky a kosmicky freejazzově mutuje, třetímu dílu Sun dominují táhlejší dronové plochy, ovšem výrazově často též správně neurvalé. Celému dílu zkrátka nelze nic vytknout.

Na bandcampu nabízí kapela k volnému přehrání asi třetinu skladeb. U příležitosti vydání 26. června je ale prozatím celý tento kolos k poslechu například na blogu Invisible Oranges. Osobně jej doporučuji jako ideální soundtrack k začátku léta.

Neptunian Maximalism: Éons
I, Voidhanger Records (https://i-voidhanger.com)


Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.

Ostravské objevování hudby dneška i nových prostorů

Třinácté bienále, dvacet let Bandy, nejdelší koncert „pouhých“ 480 minut, urbex i minimaraton.