- Inzerce -

NTS

Pražské progresivně jazzrockové trio Michala Nejtka (klávesové nástroje), Petra Tichého (samodělný kontrabas) a Štěpána Smetáčka (bicí) má své fanoušky i v Anglii, a to fanoušky nikterak pasivní. Nejnovějším důkazem této skutečnosti je krásný vinylový singl v produkci Simona Ratcliffa, člena proslulého elektronického dua Basement Jaxx, který vznik nahrávky jak inicioval, tak ji poté i nahrál a produkoval ve vlastním studiu, připojil k ní své elektronické příspěvky při mixáži a nakonec ji doprovodil až ke své oblíbené lisovací mašině a spřátelenému labelu Gearbox Records.

Je to samozřejmě poněkud škoda, že NTS nemohli sáhnout po doposud nenahraných skladbách, ty se prý nyní teprve opět chystají. Anglický vinyl tak obsahuje nové verze dvou kompozičně sevřenějších silně rytmických kusů z minulého LP Permanente Frustration (2011), Dark Forsage a Seven Up. Jejich zvuk je však tím hlavním důvodem, proč si i tento singl opravdu stojí zato poslechnout a ještě lépe rovnou pořídit a opakovaně se jím kochat. Oproti starším verzím je tu pod „matematicky trash-jazzovými“ party hlavních nástrojů možné lépe pozorovat pestrý druhý zvukový plán ze samplů a z pro NTS typického vzájemného efektování se všech všemi. Mezi samply se v Dark Forsage objevují také lidské hlasy, vedle z předešlých nahrávek známějšího básníka a recitátora Michaela Kyselky je tu také zaslechnutelný hlas známé moderátorky Daniely Drtinové, její dcery i herecké legendy Humphreyho Bogarta. Dark Forsage přináší více katarzní závar, Seven Up pak svým (mně osobně velmi sympatickým) sedmidobým celotónovým groovem umí opravdu nadzvednout do lichého poskoku. Všechny nástroje tu mají plnokrevný a osobitý sound i velkou energii, s níž se ženou vstříc dalším taktům, smyčkám, otáčkám desky. Zvuk je hnán dopředu především bicími a z nich hlavně odpichovým virblem, jenž by mohl skladbám poskytovat mimikry i v drum’n’bassovém setu.

Na kvalitním gramofonu je to nářez neuvěřitelný, pro digitálnem omezené konzumenty je samozřejmě přítomen i kód na stažení dat, jimž příměr „zvuk jako břitva“ také nepřestává sedět. Tyto dva samorostlé groovy mohou být výjimečnou ozdobou kdejaké gramofonové párty, vím to již i ze svých zkušeností z předvánočních večírků. Ale ověřujme smysl i tohoto výjimečného kousku vinylu s po anglicku jednoduchým, avšak plně funkčním designem raději v co možná největším počtu fanoušků skutečně originálních českých kapel.

 
NTS

Gearbox Records (www.gearboxrecords.com)

Atlantic Jaxx (https://www.atlanticjaxx.com)

 

 


Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.