- Inzerce -

Podoby klavíru v Olomouci

Klavír můžeme chápat jako konzervativní symbol západní umělecké hudby. Blížící se festival MusicOlomouc jej ovšem ukazuje jako zdroj mnoha nečekaných zvukových barev a prostor pro objevování.

Festival MusicOlomouc v jedenáctém roce své existence zase o něco sebevědoměji vstupuje na českomoravskou scénu soudobé komponované hudby a trojúhelník Prahy, Brna a Ostravy coby měst, „kde se věci dějí“, mění na čtyřúhelník. Dramaturgie je rok od roku originálnější, méně spoléhající na to, jaké soubory a skladatelé jsou prostě zrovna k dispozici. Letošní ročník nese podtitul „colours of piano“ a dramaturgickou linkou jeho programu jsou různé podoby klavíru v hudbě 20. a 21. století. Klavír samozřejmě dostával prostor i v dřívějších letech, mimo jiné díky osobnosti Marka Keprta, uměleckého šéfa festivalu, jenž je zároveň skladatelem a klavíristou. Letos ovšem dojde opravdu na systematičtější zkoumání klavírní hudby, včetně méně slýchaných podob.

Jednu z těch vzácnějších a zároveň posluchačsky náročnějších předvede duo Ivana Šillera a Fera Királyho, jinak členů Cluster Ensemble. Jejich nástroji budou dva klavíry rozladěné od sebe o čtvrt tónu. Díky ladičskému umu bude moci publikum slyšet jak rané experimenty v oblasti mikrotonální hudby v dílech Charlese Ivese a Ivana Vyšněgradského, tak zcela novou hudbu Želislavy Sojak Subotič a Jakuba Rataje, v obou případech ve světových premiérách.

Světových premiér zazní v rámci festivalu vůbec příjemné velký počet. V rámci koncert ISHA Tria, v němž se s klavírem pojí flétna a zpěv, to budou novinky Ivo Medka, Alberta Breiera, Martijna Paddinga a Víta Zouhara, který ji napsal přímo na objednávku MusicOlomouc. Vůbec poprvé zazní tři skladby ze sedmi na programu dua klavíristy Ricarda Descalza a elektronického umělce Michaela Cuttinga. V průběhu jejich večera bude zvuk klavíru modifikován pomocí zvukových technologií, zaplétán do smyček, ale bude se také hrát na jeho útroby a jeho struny se budou preparovat. Preparovaný klavír je dnes již klasickou součástí zvukového světa soudobé hudby a zakladatelským dílem v této oblasti je bezpochyby cyklus Sonáty a interludia od Johna Cage. Ten v Olomouci zahraje belgický klavírista Daan Vandewalle. Ještě jednou dva klavíry, tentokráte v běžném ladění, rozezní Schallfeld Ensemble, respektive jeho dva členové, Maria Flavia Ceratto a Patrick Skrilecz. I v jejich programu se potkají klasici jako Morton Feldman a George Crumb s čerstvými novinkami.

Slovenský Quasars Ensemble svůj koncert opírá o dva klasiky francouzské spektrální hudby, Tristana Muraile a Gérarda Griseyho, které doplní skladby Ivana Buffy a Daniela Olivera Mosera. Klavír v tomto případě zazní coby součást mohutnějšího zvuku osmičlenného souboru.

Největší počet interpretů – mezi nimi olomoucký Lichtzwang, Morgenstern Ensemble, jazzové kvinteto a trio dvou klavírů a houslí – a zároveň žánrovou rozkročenost přinese koncert věnovaný klavíru v díle Jana Vičara, zakladatele festivalu MusicOlomouc. A také zde zazní vedle starších věcí dvě světové premiéry.

Festival MusicOlomouc je dávkován ve třech blocích, které se budou konat 7.–9., 14.–15. a 21.–22.  října v akusticky i architektonicky krásném prostředí Uměleckého centra Univerzity Palackého a v tamní kapli Božího těla.

https://www.musicolomouc.cz/


Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou Je to výborný příklad k rozboru chápání autorství uměleckého díla. Autor scénáře, slavný spisovatel Gore Vidal se od díla distancoval, když mu do něj režisér Tinto Brass a představitel titulní role Malcolm McDowell příliš zasahovali. Jim dvěma zase autorství přebral producent Bob Guccione, který pro nakladatelství Penthouse film financoval. Tahanice mezi Penthousem a dalšími producenty se ... Číst více...

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!