- Inzerce -

Rozmłyn: Holiday Wars

Dvě pozoruhodné kapely z polské Vratislavi, Młyn a Rozwód, spojily síly při společném nahrávání.

Obě tyto i personálně provázané formace spojují při žánrovém vymezení klíčová slova typu elektronická psychedelie, improvizace, post-jazz nebo i elektronický noise. Zatímco Rozwód staví již několik let svůj sound především na razantních experimentech kytaristy Szymona Szwarce, Młyn svou psychedelii těží především z klávesových barev Sebastiana Milewského. Obě sestavy také experimentují s rytmikou rozšířenou z bicích hlavně o možnosti elektronických nástrojů a efektů, společným členem obou těles je právě hráč na syntezátory a další elektroniku, Cezary Rosiński. Na nahrávání kolektivního projektu Rozmłyn se tak kromě zmíněných hráčů sešli také bubeníci obou kapel, Damian Kowalski a Michał Wdowikowski.

Provázanost aktivit těchto hudebníků lze sledovat i do minulosti v rámci vratislavské kulturně organizační platformy Wkurvv a především kapelu Młyn jsme mohli již vícekrát potkat i v Čechách, naposledy tomu bylo letos v létě v pražském klubu Punctum, kde zazněla i jejich spolupráce s hyperaktivním pražským avantgardistou Petrem Vrbou. Jasnější jsou tak informační toky, které vedly také k tomu, že titul Holiday Wars vyšel tento měsíc digitálně i na audiokazetě právě pod hlavičkou pražského vydavatelství Polí5.

Kazeta přináší poutavý zvukový příběh o srážce dvou hudebních živlů. Zatímco na její první straně jsme ve třech oddílech svědky všemožného improvizačního zvukového hledačství a rytmických experimentů, druhá strana již vykročí na jistější cestu za ideálem společného vyjádření. Dojde přitom na zasněné klávesové party i delší téměř až hardcoreově noisovou eskapádu, abychom se na závěr dočkali i lehce vykloubeného, ale zároveň velice upřímného dubového tracku. Sytě analogové barvy především klávesových nástrojů mi při poslechu evokovaly souvislosti i s estetikou starších polských experimentátorů typu Czeslawa Niemena či Jozefa Skrzeka a jeho formace SBB.

Syrový zvuk této skupině sluší, takže nezbývá než doufat, že na příštím počinu nesklouzne k nějakému až příliš připravenému konceptu. Vřele doporučuji k poslechu.

Rozmłyn: Holiday Wars
Polí5 (www.polipet.cz)


Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.