- Inzerce -

Rudi Fisherlehner / Olaf Rupp: Live At Lydfestival Aarhus

Olaf Rupp začal zkoušet improvizovat na kytaru ve dvanácti letech a postupně si vybudoval zvláštní techniku a osvojil svislé držení svého nástroje, které je inspirováno čínskými hráči na loutně podobný nástroj pipa. Zahrál si s řadou legend avantgardní hudby včetně Butche Morrise, Lola Coxhila, Johna Zorna, Petera Brötzmanna nebo Tristana Honsingera. Nahrál pět sólových alb a mezi jeho nejvýraznější projekty patří například trio Weird Weapons, kde vedle něj působí bubeník Tony Buck a basista Joe Williamson či trio, kde jsou mu kolegy trombonista Matthias Müller a bubeník Rudi Fisherlehner (recenzi na jejich CD najdete 10. 2. 2014).

 

Na Lydfestivalu v dánském Aarhusu v září 2014 si Olaf a Rudi vystačili sami. Cca osmatřicetiminutový záznam jejich vystoupení je nabitý nesmírnou energií a střídáním nejrůznějších poloh od rozvrzaného freejazzu po rockový odpich. Prostřední část má až lyrický nádech, který se ovšem posléze patřičně zahustí do sonické vánice. I v ní ovšem vnímáme každičký element. Není to žádný mimózní nářez, ale smršť plná výkrutů a vírů. Poté nastává uklidnění a téměř úplné ztišení, v němž se však začíná rodit prostor pro nové eskapády a odbočky. Vše spěje k závěrečné gradaci s dokonalou tečkou. Je to prostě komunikace, která perfektně funguje od samého začátku do úplného konce. Žádná pasáž není ani zbytečně dlouhá ani nevyužitá. Není tu ani náznak po tápání, ale i v těch jakoby vyprázdněných či zdánlivě umdlévajících částech cítíte ohromný tah a napětí. Není v tom ovšem žádná křeč či nervnost, ale uvolněná vervnost. A publikum ten neskutečný náboj jasně cítí, neboť bezprostředně po posledním úderu vybuchne v nadšený jásot.

Rudi Fisherlehner / Olaf Rupp: Live At Lydfestival Aarhus

Farai Records (www.farai-records.com)


Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.