- Inzerce -

Shackleton: Three EPs

Shackleton: Three EPs

Perlon (www.perlon.net)

Peverelist: Jarvik Mindstate

Punch Drunk (www.myspace.com/punchdrunkrecords)

 

Šplhání basy posedlých mladých tvůrců z podzemních prostor do pater seriózně přijímané experimentální hudby pokračuje s nevalnými úspěchy a  na vině je zřejmě ve značné míře nedostatečná otrkanost a znalost širšího terénu. Kdo nepodlehne davovému tlaku vedoucímu k – velmi oblíbené – stejnosti, často ztroskotává na přehnaném sebevědomí, okleštěném hudebním teritoriu nebo nedostatku představivosti. Najít vedle výtečných samostatných kusů i přesvědčivé plnohodnotné osobité album se zatím stále nedaří.

Shackletonova devítiskladbová kolekce Three EPs v této souvislosti rozhodně patří k těm nejpozoruhodnějším. Ačkoli se nejedná o jednolitou desku v pravém slova smyslu (ono 3×3 je patrné v poněkud odlišném pojetí jednotlivých třetinek), autorova originalita je dostatečným lepidlem. Shackleton jakoby tak trochu byl z jiné planety. Jeho skladby obecně charakterizuje těžko rozšifrovatelná a z hlediska struktury dosti podivná stavba s často překvapivými zvraty, navíc ponořená ve znepokojující atmosféře nejistoty, psychedelického omámení až strachu. Vedle inspirace východem (od arabského světa po dominantní tabla v  Mountains of Ashes) a obecné posedlosti nezvyklými perkusemi v horních partiích a nepředvídatelně skotačivými rychlými basovými linkami dole (It’s Time for Love, Asha in the Tabernacle) se nebrání silně echovaným a  gradovaným vokálním samplům a zvláštně nepadnoucím klávesovým plochám. Výsledné kompozice jsou těžko přístupné, dalo by se dokonce říci, že snad až nepřátelské, a znemožňují rychlé soudy. Shackletonova produkce udivuje a jeho jasně čitelný rukopis zůstává nedotknutelný.

I mladík Peverelist z bristolského dubstepového podhoubí na svém prvním albu skrývá klubové ambice a cílí na soustředěný poslech v neosvětleném obýváku, což je pro tvůrce z tohoto prostředí meta prozatím nedosažitelná. A zůstává jí i nadále. Ačkoli se mu do značné míry daří vyhýbat se klišé žánru a v downtempových „meditativních“ kompozicích a  zajímavě pracuje s nemnohými prvky usazenými na zdařile formovaném basovém podstavci (nejvýrazněji v Yesterday I Saw the Future), jeho přirozeně minimalistické kombinování bohužel tu a tam odkrývá slabiny nezralého autora. Četné přehmaty (školácké plochy v Esperanto nebo Not Yet Further Than, až otravně čitelný motiv ve Valves…) parazitují na jiných nápaditých momentech a řadí desku mezi desítky dalších nedobroušených dlouhohrajících pokusů ve škatuli. Pohodlí sedačky nakonec ve zřejmě nejkomplexnější chytlavé sladbě Infinity Is Now přeci jen vítězí nad parketem.


Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.

Mýtus o alfalabuti

Kniha, kterou Nick Soulsby věnoval Michaelu Girovi a Swans, je mýtizující orální historií a přečíst si ji můžeme i v českém překladu.

Quentin Rollet: Když se mi to, co slyším, nelíbí, budu první, kdo to „zničí“

V pařížském Marais se se svými saxofony pohybuje Quentin Rollet, hledačský improvizátor, majitel dvou vydavatelství a žádaný host na albech mnoha hvězd jiné hudby.

Zkouška sirén: Chudák fujara

Rozfuk coby národní symbol.

Hermovo ucho – Adventní překvapení aneb Dva blízké koncepty možné hudby

Fluxus a chvění jdou významově i esteticky k sobě. V koncertním sále i v kostele.