- Inzerce -

Švýcarsko-turecký proud minimalismu

Švýcarský pianista a skladatel Nik Bärtsch, hvězdný kůň stáje ECM, je u nás znám především svými rituálními groovy, jimiž zaplnil již dvakrát pražský Palác Akropolis; se souborem Mobile 8.října 2016 a s kvartetem Ronin 14.listopadu 2018; již méně pak jako skladatel na poli soudobé vážné hudby. Na počátku letošního února vyšlo na jeho značce Ronin Rhythm Records album s autorskými kompozicemi pro dva klavíry a dva hráče na bicí nástroje, a to v interpretaci souboru Makrokosmos Quartet.

Švýcarsko-turecký Makrokosmos Quartet působí v Ženevě. Tvoří jej turecké klavíristky, sestry Bahar a Ufuk Dördüncü, které spolu hrají i jako světoznámé duo, a renomovaní hráči na perkusivní nástroje Sébastien Cordier a Philippe Spiesser, původem Francouzi. Název souboru pochází ze stejnojmenného cyklu amerického avantgardisty Georga Crumba, který se nechal inspirovat Mikrokosmem Bély Bartóka, jehož velmi uznával. Samozřejmě, že kvarteto má Crumbovu i Bartókovu hudbu v repertoáru, buď psanou přímo pro specifické nástrojové složení, nebo v transkripci. V portfóliu najdeme také jména jako Igor Stravinskij (úprava Svěcení jara), Luciano Berio, Georg Friedrich Haas, Bernhard Lang, Steve Reich, Wolfgang Rihm a další. Soubor natočil dvě alba pro label Hat Hut Records – Magical World Of Sound (2008) a Round Midnight (2012).

Novinka ve vydavatelství Nika Bärtsche se zove podle jeho dvou skladeb, jež nahrávka obsahuje: Rofu, Manta Mantra (2 works for 2 pianos a 2 percussionists by Nik Bärtsch). Stopáž Rofu (37:21) umožňuje rozehrát hypnotický proud dronů, minimalistických pláství, klavírního dštění i lyrizujících maleb a perlení, razance ve vršení a prolínání nástrojových hlasů, zvonivých, dramatických, chřestivých, alikvótních zvuků vibrafonu, marimby, bloků a dalších perkusivních nástrojů. Ty v podstatě slouží více jako zdroj zvukomalebností než polyrytmičností. Tuto úlohu přebírají klavíry, a to se strhující vervou. Práce s dynamikou, rytmickými i výrazovými mikrozměnami je v případě čtveřice zkušených interpretů samozřejmostí.

Totéž se vztahuje i ke druhé skladbě Manta Mantra (11:48). Ovšem tady je podstatná mysteriózní nálada ruku v ruce s meditativností. V půli ale hudba náhle vzkypí a vyvalí se vpřed v podobě hustého minimalistického toku až do nemilosrdně konečného utnutí.

Makrokosmos Quartet: Rofu, Manta Mantra (2 works for 2 pianos and 2 percussionists by Nik Bärtsch)
Ronin Rhythm Records https://www.nikbaertsch.com/ronin-rhythm-records.html