- Inzerce -

Videa na víkend – drony a jiné dlouhé tóny

Drony, borduny, prodlevy, prostě dlouhé tóny proměňující se málo, či vůbec. To je hudba, kterou máme v HIS Voice tak rádi, že jsme jí kdysi, v časech potištěného papíru, věnovali celé číslo. Prodleva jako by byla zvukovým symbolem trpělivosti, což je vlastnost, již je užitečné si celoživotně procvičovat. Kromě toho nás nekonečné zvukové plochy propojují s vyššími sférami, ať si pod tím představíte cokoliv. Takže se nalaďte a ponořte.

Jedna z klasiček protažené hudby, Eliane Radigue, se zapsala do učebnic coby tvůrkyně elektronických ploch, ovšem v novém tisíciletí se rozmáchla k podobným formám budovaným z akustických nástrojů. Od sólových děl poslední dobou dospěla až orchestrálnímu zvuku.

V přehledu tvůrců zvukových průtahů nelze nezmínit LaMonte Younga. Zde jedna z jeho raných skladeb v tomto žánru: Tóny H a Fis s instrukcí „držet velmi dlouho.“

Bordunový doprovod najdeme v celé řadě hudebních kultur světa. Evropské i asijské lidové hudbě po staletí vládly dudy, k nimž kromě mečivého zvuku patří právě stabilní hučivý doprovod.

Bordunový doprovod má i niněra.

A obojí dohromady.

A samozřejmě se bez dronu neobejde hudba indická. Tam ho většinou obstarává tanpura (někdy psáno tampura), loutna, jejíž struny hráč jen průběžně rozeznívá, aby udržoval vibrace.

Zde v čisté podobě:

S dudami a dalšími, i vlastnoručně postavenými droneovými nástroji celoživotně pracuje Yoshi Wada.

A jelikož jablko nepadá daleko od dronu, syn Yoshiho Wady, Tashi Wada také miluje dlouhé tóny.


Planeta Eraserhead

Performativita hluku v lynchovském projektu Xiu Xiu.

Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.