Nosič, který pomohl strčit hudbu do kapsy.
Šestého března zemřel Lou Ottens, technik pracující od 50. let pro firmu Philips. Na počátku šesté dekády tam tehdy stál v čele týmu, který přišel s revoluční novinkou –plastovou krabičkou menší než balíček cigaret, v níž byla na dvou cívkách namotána magnetofonová páska. Na světě se tak objevilo médium, které umožnilo nový způsob poslechu a zároveň dalo příležitost novým kreativním hrátkám. Kazety v dobách komunismu mimo jiné usnadnily pašování jinak nedostupných nahrávek přes železnou oponu. Umožnily také kopírování z desek i CD a přispěly tak ke sdílení nahrávek, které by pro řadu mladých nadšenců byly příliš drahé. Několik generací (včetně autora tohoto textu) tak své formativní hudební zážitky čerpalo z kdovíkolikáté kopie přetáčené od kamaráda. Nahrávací společnosti sice hrozily, že „domácí přetáčení zabíjí hudbu“, ale jak vidno, ta tento útok přestála. Leccos přestály i kazety, byť by se mohlo zdát, že v době nekonečného digitálního proudu hudby jsou nadbytečné. Pro některé hudební scény se staly charakteristickým nosičem a stále na nich vychází nová hudba.
V HIS Voice jsme kazetám kdysi dávno věnovali tematické číslo, v němž Petr Ferenc shrnul něco z historie. Vztahu mezi subkulturami a nosiči včetně kazet se před časem na zoubek podíval Jiří Almer. Nejnověji vhled do světa kazetové produkce nabízí rozhovor s Davidem Šmitmajerem, jenž stojí za firmou Headless Duplicated Tapes, který najdete v aktuálním čísle magazínu Telepatie. Šmitmajer ho uzavírá optimistickým výhledem, že „lidé se zájmem o hudbu a spojitý analogový záznam se snad nikdy neztratí.“ A všem těmto lidem včetně Lou Ottense jsou věnovány následující ukázky toho, co lze s kazetami provádět. Pokud se chcete o Ottensově příběhu a dějinách kazet dozvědět více, můžete zkusit celovečerní dokument Cassette: A Documentary Mixtape z roku 2018. Zde je trailer a po zaplacení i celý film.
Podobně jako tvůrčí turntablisté k vinylům přistupuje ke kazetám G Lucas Crane vystupující též pod jménem Nonhorse. Před dvěma lety vystoupil i v klubovně brněnského BASTLu.
Pod přezdívkou Amulets se skrývá Portlanďan Randall Taylor. Ten kazety i jejich přehrávače propojuje do propletenců generujících ambientní zvukové krajiny. Na jeho kanálu najdete i praktické návody, pokud si chcete s kazetami pohrát.
V 80. letech napadlo firmu Casio zabudovat kazetový přehrávač do těla elektrické kytary, což umožňuje všelijaké podivné hrátky.
A také to inspiruje domácí kutily k dalším kazetovým hybridům.
Jako praktický zdroj předtočeného doprovodu využila kazeťák skupina Talking Heads.
https://www.youtube.com/watch?v=bM9SHDNAbPw&ab_channel=TuSuShell
Kazeta s divoce nasekanými hlasy slouží jako doprovod saxofonu ve skladbě Grab it! od Jacoba Ter Veldhuise.
Na kazety se v dávných časech ukládala i počítačová data. Pokud takovou kazetu pustíte v audiopřehrávači, dostanete intenzivní noise. Citovaný David Šmitmajer takovou kazetu zapojil do audiovizuálního díla ascarid.
A kazety, to je také porovnávání kvality různých značek a systémů. Je lepší Agfa, BASF, nebo Emgeton? Bluesberry v tom měli jasno.