- Inzerce -

Videa na víkend – Salvador Dalí

V pátek 11. května jsme si připomněli narození Salvadora Dalího, muže s nejslavnějším knírem v dějinách výtvarného umění a umělce, který dostal surrealismus na trička a ručníky. On sám s komercionalizací umění problém neměl, konečně, sám si v reklamách občas zahrál.

Zařadit nějakou hudbu do škatulky surrealismus je celkem problém – vždyť vlastně každá hudba je svou povahou surrealistická, tedy přesahující skutečnost. K Dalímu coby inspiraci se odvolává leckterý hudebník, ale vždy je ta vazba spíše spekulativní. Jaké styčné body tedy můžeme najít?

Pro francouzského skladatele Igora Wakhévitche vytvořil Dalí v 70. letech libreto (respektive překopal libreto Manuela Vázqueze Montalbána) pro operu Býti Bohem (Être Dieu). On sám v něm vystupuje coby Bůh, dále se objeví Brigitte Bardot, Marilyn Monroe a Kateřina Veliká.

Kompletní zvukový záznam…

…a zde kousek živé rekonstrukce:

V roce 1965 se Dalí seznámil s Amandou Lear, do té doby spíše modelkou, která se stala jeho múzou a údajně i pod jeho vlivem se pustila na hudební dráhu. Z toho období pochází i následující hit:

Amanda Lear byla také přítelkyní Davida Bowieho, mezi jehož inspirace Dalí rozhodně patřil. Zde Amanda a David v klipu pro píseň Sorrow.

V letech 1945–1946 začali Salvador Dalí a animátor John Hench ze studia Disney pracovat na krátkém filmu s hudbou mexického autora Armanda Domíngueze. Projekt ovšem nebyl dokončen a teprve v roce 2003 se dočkal vydání.

Salvadoru Dalímu věnovali track italští rapeři  Marracash & Guè Pequeno.

A jaký symbol se z geniálního Katalánce stal, ilustruje další rapové dílo, tentokrát z Turecka. Praví se v něm: „Pokud je rap filozofií umění, jsem Salvador Dalí.“ Rozumíte tomu?

Tradiční žánr japonského hudebního divadla nó (noh) se dočkal aktualizace v podobě představení DALI-NOH, jímž byla v roce 2016 zahájena mistrova výstava v Tokiu. Maska mluví za vše.

Na první pohled nepravděpodobný a zároveň zcela přirozený souběh svedl dohromady Salvadora Dalího a rockera Alice Coopera. V roce 1973 se sešli a Dalí vytvořil hologram Coopera ozdobeného šperky.

Zhudebnit Dalího obraz s tekutými hodinami se rozhodl indický perkusista Jay Appaji. Používá k tomu sadu indických bubnů, téměř vědecký přístup a perspektivu mouchy na obraze. Popis pod videem.

 

 

 


Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.

Ostravské objevování hudby dneška i nových prostorů

Třinácté bienále, dvacet let Bandy, nejdelší koncert „pouhých“ 480 minut, urbex i minimaraton.