- Inzerce -

Zmatení hudebních jazyků

Druhý ročník festivalu Babel Prague nabízí program, jehož zahuštěnost ve těchto krajích momentálně nemá konkurenci. Sedm dní (1.–7. října) a především pak tři závěrečné koncerty v divadle Archa budou intenzivní výkrmnou nejen pro uši, ale i pro mozek. Kromě „normálních“ koncertů budou servírovány zvukové instalace, happeningy, filmy a debaty. Důstojný start zajistí filmový dokument Marina Abramovic: The Artist Is Present režiséra Matthewa Akerse věnovaný slavné performerce a výtvarnici. Pro nás všechny, kdo se snažíme o hudbě psát bude rozhodně poučné usednout do vinohradského Café a knihkupectví Fra, kde budou vést „Slovo o zvuku“ Jan Štolba, Michal Ajvaz a Petr Borkovec. Za jinými slovy zase bude možné zamířit do Knihovny Václava Havla, kde zazní kazetové nahrávky V.H.

Pátek, sobota a neděle, tři maratóny v divadle Archa od pěti hodin. Na nich publikum uvidí a uslyší skutečně velkoryse poskládaný program. Nedá se říci, kdo tu je za hlavní hvězdu, protože se tu potkají těžko porovnatelné osobnosti, z nichž každá si prošlapává svou cestu. A když si přeci jen trochu zahrajeme na škatulky? Improvizace: razantní redukce trombonisty Radu Malffatiho vedle nekonfekční zasněnosti francouzsko-norských Dans les arbres (recenze tu) a hry na fotovoltaické panely Ivana Palackého. Hudba v technologii / technologie v hudbě: minimalistické tepy Franka Bretschneidera a Roberta Lippoka i digitální audiovizuální umění Billy Roisz se prostřídají s šuměním gramofonů Philipa Jecka a domácích Birds Build Nests Underground. Nezařaditelným jevem je Francouz Ghédalia Tazartes (viz HV 5/2006), hudební surrealista, který doprovodí film Häxan – Čarodějnictví v průběhu věků (1922), což slibuje pořádnou okultní seanci. Dalším z pozitiv festivalové dramaturgie je namíchání domácích hudebníků, kromě zmíněných tu bude klavírista Vojtěch Procházka, MoeEns Ensemble s interpretací grafických partitur, Lucie Vítková, No Pavarotti, Milan Guštar. Komplet program najdete na festivalových stránkách.

Když se lidem zmátly jazyky při stavbě Babylónské věže, komunikaci to znemožnilo. Zmatení hudebních jazyků, k němuž se schyluje v Praze, naopak komunikační kanály pěkně profoukne a nějaké nové nejspíš i prorazí.

Vzhledem k ceně vstupenky to je opravdu hodně muziky za málo peněz. Navíc pro studenty uměleckých škol se teď nabízí výrazně zvýhodněné vstupné na program v divadle Archa – 50% sleva na každý z koncertních dnů.

Ochutnávky:

Ghédalia Tazartes



Billy Roisz





Planeta Eraserhead

Performativita hluku v lynchovském projektu Xiu Xiu.

Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.